WAT IS DE PRIJS VAN FILM-SUCCES?



Dit is een van de laatste oude filmtheaters in Los Angeles. 

Deze staat in de hippe wijk Los Feliz (spreek uit: Los Fie-les). Pas opgeknapt.

Een paar jaar geleden gingen we naar een ander oud filmtheater bij de gezellige Farmer's Market, dat niet was opgeknapt. Op de deur hing een papier: "In zaal 2 werkt de verwarming niet, dus het is er erg koud". 

Gelukkig gingen we naar zaal 1. Maar daar hing een papier: "Dit theater is 87 jaar oud. Er zitten gaten in het dak, dus als het gaat regenen, dan regent het binnen."

En verdomd: Toen we wilden gaan zitten, begon het te regenen, gewoon recht de zaal in...



In het Los Feliz-theater zagen we de film CHANGELING met Angelina Jolie.

Een moedige film over een moeder, die niet haar verdwenen kind terugkrijgt, maar een ander kind, dat beweert haar kind te zijn. In haar strijd om de waarheid gaat ze bijna kopje onder. 

Het moedige van de film is, dat het keihard over de corruptie van de politie van Los Angeles gaat. Weliswaar speelt het zo'n 80 jaar geleden, maar toch. Niemand durft dat. Behalve iemand die niemand durft aan te pakken... regisseur Clint Eastwood.



Dit is de schrijver van CHANGELING, Michael Straczynski. De film werd in Cannes genomineerd voor de Gouden Palm, maar hij won de Palm niet, omdat een paar juryleden maar niet konden geloven dat dit smerige politie-corruptie-verhaal echt van A tot Z waar gebeurd was. 

Inmiddels werkt hij aan films voor Tom Hanks, Brad Pitt, Tom Cruise en regisseur Ron Howard (DA VINCI CODE).

Een succesvol man dus, deze Michael.

Maar dat heeft een grote prijs, vertelde hij.

Hij is vanaf zijn 22ste doodsbang geweest dat hij het niet zou maken als scenarioschrijver.

Daarom stortte hij zich voor 1000% op het schrijven, en hij gaf al zijn karige geld uit aan scenario-boeken en lessen, zodat hij slechts op water en 'beef jerky' leefde. 

Alleen op zondag gaf hij zichzelf Kentucky Fried Chicken (nu heet het KFC, omdat er te weinig chicken in zit om het chicken te noemen, heb ik ooit horen zeggen.)

Want...he was determined to make it... or die.

Hij gelooft dan ook niet in mensen, die zeggen dat ze "scenarioschrijver willen worden". Hij spuugt daar op: Je BENT scenarioschrijver of je bent het niet.  Het is een keuze. 

Hij heeft er 25 lange jaren over gedaan om te komen, waar hij nu is. Hij vertelde dat hiij daarvoor geleefd heeft als een man onder water, geobsedeerd om te slagen. 

Zo geobsedeerd dat hij niet geleefd heeft.

Dat beseft hij nu. En dat betreurt hij nu.