HOE KOM JE BIJ CSI: DE POPULAIRSTE SERIE VAN DE WERELD?



CSI is de populairste tv-serie ter wereld. 

Geschat wordt dat er gemiddeld 250 miljoen mensen naar kijken.

Stel je voor: Je schrijft een aflevering en daar kijken TWEE HONDERD VIJFTIG MILJOEN MENSEN naar.

Is dat niet zo'n beetje heel Europa (zonder Rusland). Of heel de Verenigde Staten (zonder Californie)?

Deze Daniele Nathanson schrijft afleveringen van CSI. Het lijkt mij een enorme druk om steeds iets te moeten schrijven, wat een kwart miljoen kijkers goed moeten vinden. 

Maar zij heeft daar geen last van. Haar druk ligt binnen CSI. Want zij schrijft voor CSI-New York (dat grotendeels in Los Angeles wordt opgenomen). 

En CSI-New York scoort vaak net iets minder dan het super populaire CSI-Miami (dat ook grotendeels in Los Angeles wordt opgenomen). 

De baas van CSI stimuleert die concurrentie enorm. Niemand van CSI-New York mag praten met CSI-Miami of met CSI-Las Vegas (dat ook grotendeels in Los Angeles wordt opgenomen). 

Ik vroeg haar hoe je dat nou wordt, schrijver van 's werelds populairste serie?

Nou, dat was heel eenvoudig. Je moest zorgen dat je er 'writer's assistent' werd. 

Dat betekent dat je tijdens CSI-schrijvers-vergaderingen alles notuleert. En later in een logische volgorde zet. Dat is een niet zo makkelijke baan, want de schrijvers roepen allerlei ideeen voor allerlei scenes en verhaallijnen door elkaar heen.

Als je dat goed doet, dan kom je vanzelf aan de beurt. Want tijdens een schrijf-seizoen is er altijd op gegeven moment PANIEK!!!

Bijvoorbeeld als een scenario voor een aflevering ineens wordt afgekeurd door de opperbaas. Dan moet er heel snel een nieuwe komen. Maar alle schrijvers zijn al aan het werk aan andere afleveringen. Wie o wie kan het schrijven? 

Op dat moment zeg je heel casual: "Weet je, ik ben natuurlijk goed op de hoogte, want ik heb alle vergaderingen gevolgd. En nou heb ik toevallig een ideetje-"

En voor je de zin kan afmaken, heb je de schrijfopdracht. 

Als je die goed volbrengt, ben je een 'schrijver waar je op kunt vertrouwen'.

Dat klonk mij nogal als een uitzonderlijk geval in de oren. Maar even later sprak ik een schrijver van de tv-serie PRISON BREAK.  En ik vroeg hem hetzelfde: 

Hij antwoordde: Weet je, ik ben begonnen als 'writer's assistent'. En op gegeven moment zaten ze met hun handen in het haar, want er was iets uitgevallen. En toen zei ik...

Zo doe je dat dus. Als 'writer's assistent' beginnen. Maar hoe word je dat? 

Beide zeiden: Oh, je moet natuurlijk wel een vriendje hebben... 

CSI-schrijver word je dus als je een vriendje binnen CSI hebt...