WAT HEEFT NELSON MANDELA EN EEN GOEDE FILM GEMEEN?



Dit is de nagemaakte cel van Nelson Mandela op Robben eiland. 

Ik weet niet of ik moet aanraden of afraden om er heen te gaan. Ik vond het een enorm heftige ervaring, die diep triest maakte. 

Je wordt er rondgeleid door een ex-gevangene. Die vertelt over de dagelijkse gruwelen daar. Die hij zelf daar jarenlang meemaakte. 

Vergelijk het als een concentratiekamp-gevangene van Auschwitz, die het overleefd heeft.

Het beeld van deze kleine cel van Mandela is me sindsdien bijgebleven.

Wat heeft dat nou met film te maken?

Op zich niks. Behalve dat het voor mij een soort helder symbool is geworden als ik probeer uit te leggen over wat de elementen van een goed filmidee zijn.

Een van die elementen, is dat de hoofdpersoon altijd in een 'gevangenis' moet zitten in het begin van het film-verhaal. 

Niet per se een letterlijke (maar dat kan), maar een figuurlijke. Tijdens het film-verhaal probeert die hoofdpersoon uit zijn 'gevangenis' te breken. Wat hem uiteindelijk lukt.  Zo simpel is het.

Maar zo simpel blijkt het niet te zijn, want heel veel loglines/film-ideeen falen alleen al op het punt dat de hoofdpersoon niet in een 'gevangenis' zit. 

Een voorbeeld van een logline met een hoofdpersoon zonder 'gevangenis':

Een man raakt verliefd op een meisje. 

Dat is niet dramatisch. Geef de man nu een 'gevangenis':

Een verslaafde raakt verliefd op een meisje.

Dat is meteen al interessanter. Nog een paar elementen erbij en je hebt het Oscar winnende LEAVING LAS VEGAS met Nicholas Cage. Of het Oscar winnende WALK THE LINE met Reese Witherspoon.

Nog een voorbeeld:

Een Nazi-man raakt verliefd op een verzets-vrouw.

Of:

Een gevangene op Robben-eiland raakt verliefd op een vrouwelijke bewaakster/beul.

Wat je ook kunt doen is het volgende: zoek de gevangenis in het bijvoeglijk naamwoord voor de hoofdpersoon:

Een egoistische/arrogante/gevoelloze man wordt verliefd op een meisje.

Dan zie je meteen wat er opgelost moet worden bij die man.

Hugh Grant speelt altijd een egoistische man in romantic comedies. 

Heb je de gevangenis, dan ben je al een heel eind met je film-idee.

Ja, ik weet het, het is een beetje gek om deze cel van Mandela te gebruiken om iets uit te leggen. Maar juist omdat hij zoveel indruk gemaakt heeft, werkt het zo goed voor mij. 

Okee, genoeg Robben eiland, terug naar Kaapstad...