JULIA ROBERTS' GROOTSTE VERGISSING



 Dit is Coleman Hough. Scenarioschrijfster. 

Dat zegt niet veel. 

Wat wel veel zegt is dat zij bekend staat als de vrouw, die de de grootste flop ooit van Julia Roberts schreef. Het was meteen ook de grootste flop van Steven Soderbergh, de regisseur van ERIN BROCKOVICH, waarvoor Julia overigens een Oscar won.

Het begon heel inspirerend, vertelde ze. Ze zat te eten met een oude vriendin in een restaurant. Bij het afrekenen kregen ze ruzie over de rekening. Het liep zo hoog op, dat haar vriendin boos wegliep.

Coleman besloot zelf dan maar de rekening te betalen. Ze rende achter haar vriendin aan. Ze vertelde haar, dat zij de rekening had betaald. Was het dan weer goed tussen hen?

Nee, zei de vriendin: Ik ben ook nog steeds boos over dat verjaardagskado, dat je me gaf.

-Welk verjaardagskado?

Dat plantje.

-Dat plantje? Maar dat gaf ik je twintig jaar geleden voor je verjaardag!

Nou, en? Ik ben er nog steeds boos over.

Coleman dacht toen: Hee, dat zou een leuke openingsscene voor een film zijn: Een vriendin, die twintig jaar later ineens bekent dat ze al die tijd boos is geweest over een verjaardagskadootje.

Regisseur Steven Soderberg vond het ook leuk. Hij had net het geweldige succes OCEAN'S ELEVEN geregisseerd en zocht een project voor wat ze later noemden "another Steven Soderbergh experience": Een snel geschoten ensemble-film, die -heel revolutionair- tegelijk op DVD, tv, en in de bioscoop zou komen. 

FULL FRONTAL was de titel en werd een totale flop. 

Was het de schuld van de beroemde Julia Roberts en 'de andere Steven'... of van die nieuwe schrijfster? 

Maar nadat Soderbergh het mega-succes OCEAN'S TWELVE had geregisseerd, verfilmde hij toch een tweede script van Coleman.  

Ze gebruikte weer scenes en mensen uit haar leven voor de personage-lijst van haar film.

Bijvoorbeeld dat ze zich maanden met behulp van haar psychiater oplaadde om haar vervelende imponerende baas te vertellen wat er niet aan hem beviel. Toen ze dat eindelijk durfde, was het enige antwoord, wat haar laconieke baas gaf: "Anything else?"

Deze scene en andere 'omgebouwde' personen in haar leven werden de karakters in de film, die BUBBLE heette.

De film werd weer een mega-flop. 

Daarna verfilmde Soderbergh OCEAN'S THIRTEEN.

Maar hij heeft geen plannen om het volgende scenario van Coleman te verfilmen.

Ik denk dat er toch een grote hit in zit. Als Coleman maar genoeg bijzondere dingen meemaakt in haar leven... 

Ze blijft intussen keihard schrijven, om af te komen van het imago dat ze de slechtste Julia Roberts-film ooit schreef...