FILMS MOETEN OVER EXTREMEN GAAN, ZOALS "AMERICAN BEAUTY"



Deze film BROKEBACK ZOMBIE is 'speciaal voor de liefhebber'. 

Want de rest van de mensen vindt dit waarschijnlijk grote rotzooi. 

Toch hebben de makers iets begrepen, wat vaak in Nederland onderschat wordt:

MOVIES ARE ABOUT EXTREMES.

En dat geldt nog het meest voor films 'over gewone mensen'.

De film ORDINARY PEOPLE lijkt misschien over gewone mensen te gaan, maar dat is helemaal niet zo. Het gaat niet over ordinary people, maar juist over extra-ordinary people. 

ORDINARY PEOPLE gaat niet over ordinary people.



Neem bijvoorbeeld AMERICAN BEAUTY: Dat lijkt een film over een gewone man (Kevin Spacey) in een saai voorstadje.

Helemaal niet! 

Kevin Spacey loopt gevaar om DOODGESCHOTEN te worden door zijn bloedeigen DOCHTER.

Maar niet alleen dat: OOK door zijn VROUW. 

EN ook nog eens door zijn BUURMAN. 

En dat allemaal BINNEN EEN DAG. 


Dus AMERICAN BEAUTY is helemaal niet een rustige zedenschets, een rustig drama...


Nee, het is een drama over grote extremen.


(Wist je dat de film nog een tijd op de plank heeft gelegen?


De film werkte totaal niet.


Hij begon met 10 minuten rechtbank en eindigde er ook mee.


Tijdens proefvertoningen bleek men dat niets te vinden. 


Toen knipte men die 20 minuten rechtbank eraf, 


en men begon onder de douche met Kevin Spacey.


Snel: Nog even een voice overtje verzinnen:


"Over een jaar ben ik dood". Ja, zoiets, effe snel eronder, 


En dan weer opnieuw testen.


En wat bleek: Nu werkte de film ineens wel...


Ook al klopte er geen bal van, want het was een rechtbank-film.


Maar dat was het geheim...)

MOVIES ARE ABOUT EXTREMES.

Nog een voorbeeld, het verschil tussen een tv-idee en een film-idee: 

Een jongen, die door zijn vrienden gedwongen wordt om voor het eerst sex te hebben... 

Dat is een tv-idee.

Maar: Als die jongen 40 jaar oud is... dan is het een film (THE 40 YEAR OLD VIRGIN).

Dus dat is dat tv-idee naar het extreme geduwd.

Wat willen wij als publiek zien in een film?

Dat de hoofdpersoon door een hel gaat. En dat ie geen idee heeft hoe hij hier ooit uitkomt.

Of zoals scenarioschrijver Shane Black (LETHAL WEAPON) zegt: Maak het je hoofdpersoon zo moeilijk mogelijk... elke scene weer.

Ik vermoed dat dat in BROKEBACK ZOMBIE ook gebeurt... hoewel ik geen idee heb waar het over gaat: 

Twee homosexuele Zombie cowboys, in een tijdperk, dat Zombies nog niet openlijk homo mochten zijn?