GELD WEGGOOIEN BIJ DENZEL WASHINGTON EN RUSSEL CROWE



Deze man heeft een paar honderd duizend dollar gekregen om iets te schrijven, wat even later de prullenmand in gegooid werd. 

De film, AMERICAN GANGSTER, met Denzel Washington en Russel Crowe, had een budget van honderd miljoen dollar. Dus die paar ton kon er nog wel van af om te kijken of het scenario misschien verbeterd kon worden.

Nee, besloot regisseur Ridley Scott ( THELMA & LOUISE, GLADIATOR), het was niet goed, weg ermee. 

Eerder schreef deze schrijver, Richard Price, wel dingen die gebruikt werden: 

Zoals het Oscar-genomineerde scenario THE COLOR OF MONEY (met Paul Newman en Tom Cruise), SEA OF LOVE (met Al Pacino en Ellen Barkin), RANSOM (met Mel Gibson), CLOCKERS (regie Spike Lee) en SHAFT (met Samuel L.Jackson). 

Deze 59-jarige geestige mopperkont was aardig op dreef op de Screenwriting Expo, een scenario-beurs in de 'Rai' van Los Angeles.

Hij klaagde bijvoorbeeld over een van de mooiste scenes, die hij ooit schreef: Heel eenvoudig: Twee mannen op een bankje, die voor het eerst met elkaar over het belangrijkste van hun leven praten. 

Toen de regisseur dat las, zei hij: 'Wat? Die scene duurt 10 minuten! Ben je gek? Wat moet ik dan doen? De 'aan'-knop van de camera indrukken, en vervolgens weglopen om ergens een broodje te gaan kopen, en dan na 10 minuten terugkomen om de 'uit'knop indrukken?'

Of hij deze scene maar wilde herschrijven naar een 'filmisch beeld' van 3 seconde van twee mannen op een bankje. 

Hij schrijft nu liever opdrachtfilms dan eigen werk, waar je constant met jezelf moet onderhandelen: Want je bent de oorspronkelijke schrijver, maar ook de herschrijver, die belangrijke scenes moet weggooien of veranderen.

Liever dus iets, waar hij niet emotioneel verbonden mee is. 

Hij bewerkt daarom ook - voor veel geld-  boeken om tot filmscenario's. Zijn advies is: LEES NOOIT HET BOEK ALS JE ER EEN SCENARIO VAN MOET MAKEN! 

Want als je het boek leest, dan ga je misschien van het verhaal houden. Dat overkwam hem met een boek dat in Rusland speelde. 

Op een dag zei de producent tegen hem: 'Ik wil graag wat geld besparen. Schrijf het even om naar New York, daar wonen ook toch ook Russen.'

Als hij het boek niet gelezen had, maar alleen het uittreksel, dan had hij gedacht: 'Best'. Maar helaas had hij wel het boek gelezen, en wist nu hoe belangrijk Rusland was...

Ach, verzuchtte hij, je went er allemaal wel aan.  Hij schrijft alles in opdracht, desnoods over de uitvinder van het driehoekige toiletpapier, tenzij hij er echt van moet kotsen, of er in het verhaal een sprekende hond meespeelt. 

Maar voor de rest... Hollywood is Hollywood:  Als je je scenario inlevert, en men zegt: 'Fantastisch'... dan weet je dat je ontslagen bent. 

Maar dan kan je wel weer even lekker op vakantie met een paar honderdduizend dollar in je achterzak.