PITCHEN!!! HOE DOE JE DAT?


Een van de twee mannen op de foto is Christopher Lockhart, een van de grote pitch-koningen van Hollywood.

Is het de staande man of de liggende man?

Eerst werkte hij bij top-agentschap ICM. Daarna werkte hij bij top-agentschap William Morris. Dat is zo voornaam, dat het een eigen straat heeft. Dat heeft hier verder alleen L. Ron Hubbard, dat met vele Scientology-gebouwen zeer prominent aanwezig is in Hollywood.

Chris heeft direct toegang tot Mel Gibson, Denzel Washington, Richard Gere, Jennifer Lopez en Steve Martin.  Als hij je film-idee geschikt vindt voor een van de bovengenoemde sterren, dan belt hij ze direct, en dan rijdt hij je er meteen naar toe.

Een voorbeeld van zo'n pitch is: "A guy has to proof his innocence for a murder he hasn't committed yet." 

Dat is de Spielberg's film MINORITY REPORT, met Tom Cruise. 

De regel is: Als je iemand iets pitcht moet diens reactie zijn: WOOOWWW! 

Of eventueel: JEEEEE----SUS! (WAT ERG EN TEGELIJK INTRIGEREND!) 

Het heeft niets met duur te maken. Hollywood kan duur helemaal niet schelen: Het gaat erom of het te verkopen is: Duur of goedkoop, maakt niet uit.

En het kan echt heel goedkoop zijn: Neem bijvoorbeeld de film THE BREAK UP: Dat is een heel goedkope film, die zich grotendeels binnenskamers afspeelt rond een relatie, die eindigt. (Het enige dure waren de twee sterren, Jennifer Aniston en Vince Vaughn).  

1 keer in het jaar is Chris te gast bij een bepaalde Hollywood Writers Group. Alle leden mogen dan pitchen. De zaal is altijd al maandenlang uitverkocht. 

Ook mensen die niet pitchen komen, want het is een groot spektakel. Wij zagen het al een paar keer, en het is met name door Chris' zijn leuke, onconventionele manier van reageren op de pitches. 

Soms gaat hij als een wildeman te keer, soms gaat hij er ineens gewoon bij liggen, zoals op de foto.

Maar het is allemaal schijn, want hij is diep serieus. Hij zegt: Als je wil meedoen met de grote jongens, dan behandel ik je ook als de grote jongens. 

Hij zegt: Dus als ik zeg dat je pitch niet goed is, ga dan niet zeuren, dat je script misschien wel goed is, want DAN IS JE PITCH GEWOON NIET GOED EN HEB JE JE HUISWERK NIET GOED GEDAAN EN VERDOE JE MIJN TIJD!

En hij heeft natuurlijk gelijk: Het is een zeer precies vak, een gouden pitch maken. En het wordt telkens maar weer onderschat hoe moeilijk dat is. Iedereen denkt: Ach, dat doe ik even... en komt nergens.

Want er zit een volledige "dubbele" structuur en een bepaald eisenpakket onder dat schijnbaar eenvoudige zinnetje, dat 10 voorwaarden heeft.

(Lees over de 10 voorwaardes voor een goed filmidee op deze site bij oktober of in ons boek RIJK DOOR 1 ZIN: HOE VERZIN JE EEN GOED FILMIDEE)

Een paar voorbeelden van zijn reacties op pitches uit de zaal: 

Iemand pitchte: Een actie-film over een modder-verschuiving, dat een trailerpark (een soort woonwagenkamp) bedreigt.  Chris reageerde: Who the fuck cares about trailerparks!

Iemand pitchte: Een comedy over een werkeloze man, die een cult start om geld te verdienen. Chris reageerde: Wat is er in Godsnaam comedy aan een cult als Charlie Manson of Waco?

Iemand pitchte: Een comedy over iemand, die vervelende mensen uit zijn telefoon-geheugen verwijdert, en dan blijkt dat hij ze in het echt ook heeft verwijderd. Chris reageerde: En dan? Waar is de rest? Je hebt een half idee, dus kom met de andere helft, die het WOOOW maakt, en we zijn in business. 

Iemand pitchte: Een kerstfilm over een kind dat de speelgoedfabriek van de Kerstman op de Noordpool moet redden, want de Noordpool is bijna weggesmolten vanwege global warming. Chris reageerde: BOOOORING. Weer zo'n kind dat Kerstmis redt. Kom eens met iets origineels.

En zo kwamen er nog vele pitches. Helaas zat er geen topper in. Maar het had gekund. En je hoeft er geen enkele opleiding voor te hebben. Alleen een heel goed idee. Iedereen kan het... 

Dat bewees JUNO, geschreven door een ex-paaldanseres (en ze won er de Oscar mee): Logline: Een zwangere scholiere besluit zelf een adoptiemoeder uit te kiezen voor haar aanstaande baby.

En kijk naar Clint Eastwood’s GRAN TORINO: Geschreven door een vrachtwagenchauffeur, die fruit vervoert, in een cafe, met wat hulp van de barman en een gasfornuisverkoper. Logline: Een verongelijkte veteraan uit de Korea-oorlog besluit zijn Aziatische buurjongen te veranderen, nadat die zijn meest dierbare bezit heeft gestolen: Een Gran Torino (een wagen uit 1972).

Terug naar Chris: Hij  is een superperformer. Er is nu echter een probleem met Chris: Hij zei altijd: Kom maar naar mij met je goede pitches. Maar Chris is inmiddels weg bij de grote agentschappen en moet nu zijn eigen brood zien te verdienen.

Dus Chris wil nu ineens graag dat je behalve een pitch ook een script hebt, want dan kan hij je advies geven… tegen zoveel dollar per bladzij. Hij wil nu dus geen louter goede pitches meer maar ook mindere pitches met wel hele scripts… om zo zelf te kunnen verdienen. Tja, zo gaat dat in Amerika: Een keiharde wereld waar iedereen vecht om zijn boterham. Inmiddels co-produceert hij ook goedkope horrorfilms...

Los van dit: De grote Hollywood Studio's weten dat originele ideeen altijd van buiten komen. En niet van henzelf. Dus ze weten dat hun nieuwe ideeen komen van zomaar mensen uit de hele wereld, die ineens zomaar een goed idee hebben…

Vervolgens hebben de Studio's dan wel enorm veel data en ervaring om zo'n idee ten volle te realiseren. 

En Hollywood is heel bang dat het net jouw geweldige idee mist...

Dus als iemand een WOOOOOW pitch of een JEEEE-SUS pitch heeft, meld het me door rechtsboven op de site te KLIKKEN…
Daar kun je ook een gratis pitch boek downloaden trouwens.