Vijf prikkelende vragen aan Ron Termaat, regisseur van o.a. KOM NIET AAN MIJN KINDEREN




Vijf prikkelende vragen aan Ron Termaat, regisseur van o.a. KOM NIET AAN MIJN KINDEREN, in het kader van het verschijnen van het boek DE NIEUWE REGISSEURS, een unieke kijk achter de schermen van 15 prijswinnende nieuwe Nederlandse regisseurs.



Vraag 1: Wat moet je doen om een goede regisseur te worden? Kun je een paar do's en don't's noemen? Eventueel met een voorbeeld van jezelf.

Altijd blijven schaven. Kritisch blijven op jezelf. Na ieder project groot of klein evalueer ik dat voor mezelf. Wat had ik voor ogen?

Wat is daar van terecht gekomen? Wat ging goed en wat fout. Waar heb ik teveel aandacht aan besteed en waar te weinig? Welke fouten blijf ik keer op keer maken. Was ik fysiek in een goede conditie?

In hoeverre kreeg ik de acteurs waar ik ze hebben wilde? Welke scenes zijn goed of slecht geworden en waarom?

Verder veel films zien, bij blijven en open staan voor vernieuwingen. Boeken lezen over acteursregie en scriptsschrijven.



Vraag 2: Wat zou er veranderd moeten worden in het huidige Nederlands film-landschap, zodat onze regisseurs nog beter worden of zich beter kunnen ontwikkelen?

Er worden nog veel films gemaakt die eigenlijk niet de moeite waard zijn.

Er worden in Nederland de laatste jaren wel erg veel kinderfilms gemaakt en artistieke films over onbegrepen adolesenten.

Veel producenten vinden dat een film of artistiek of commercieel moet zijn. Dat heeft ook met het fonds te maken. Als je naar de goede Amerikaanse films kijkt zie je juist dat het vaak een mix is van die twee: eigenzinnig en toch toegankelijk.



Vraag 3: Kun je een voorbeeld noemen van wat voor jou de grootste kick (als regisseur) was?

Een kick is als een aflevering, films of zelfs een enkele scene blijkt te werken als het af is. Als het boven het papier uitgetild wordt.

Vraag 4: En een voorbeeld van wat voor jou (als regisseur) het moeilijkste/zwaarste was?

Het zwaarst is het als een producent of schrijver iets wil waarvan jij als regisseur weet dat het niet gaat werken. Dan toch je poot stijfhouden.

Het zijn vaak toch de tegengestelde belangen. Om bij een gebrek aan tijd of middelen of een gebrek aan kwaliteit in het script toch iets te maken wat gaat werken.

En toch, als je in zo'n situatie toch een goede oplossing vindt, dat ik kicken.



Vraag 5: Wat is je advies aan iemand, die regisseur wil worden?

Zoveel mogelijk meters maken, kritisch naar jezelf blijven kijken en niet blijven hangen in een stijl of manier die je goed beheerst.

Je eigen grenzen blijven verleggen. Daarnaast voor beginnende regisseurs: open blijven staan voor de ideeën van anderen.

Bij jonge regisseurs zie je vaak dat ze denken; ik moet laten zien dat ik weet wat ik wil. Dan gaan ze ieder detail precies zo kopiëren zoals ze het in hun hoofd hadden. “Want je moet perfectie nastreven als regisseur”.

Dat is een foute instelling: Perfectie is onzin en de dood in de pot!