Vijf prikkelende vragen aan Eric Oosthoek, regisseur van tientallen tv-drama's




Vijf prikkelende vragen aan Eric Oosthoek, regisseur van tientallen tv-drama's. Dit vanwege het verschijnen van het boek DE NIEUWE REGISSEURS, een unieke kijk achter de schermen hoe films in Nederland worden gemaakt.

Vraag 1: Wat moet je doen om een goede regisseur te worden?

Eerste voorwaarde is dat je goed leert kijken en luisteren.

Tweede voorwaarde is dat je gelooft in je acteurs, ze respecteert en beschermt.

Derde voorwaarde is dat je veel films kijkt en leert analyseren hoe en waarom ze zó gemaakt zijn en niet anders.

Begin nooit aan aan filmproject als je niet exact weet wát je waaróm en aan wíe wilt vertellen.



Vraag 2: Wat zou er veranderd moeten worden in het huidige Nederlands film-landschap, zodat onze regisseurs nog beter worden of zich beter kunnen ontwikkelen?

Er zouden broedplaatsachtige productiehuizen moeten komen (vgl. de vele op Amerikaanse leest geschoeide Summerschools) waar je onder begeleiding van ervaren cq. makers aan kleinschalige projecten kunt werken.

Ik heb ooit in zo'n situatie begeleid door Ralph Rosenblum (editor van zes films van Woody Allen) aan de montage van een korte film mogen werken.

Vraag 3: Kun je een voorbeeld noemen van wat voor jou de grootste kick (als regisseur) was? En wat was het moeilijkste?

Mijn grootste kick is nog steeds om een goed acteur een topprestatie te zien leveren, te ervaren dat een speler tien seconden of misschien wel tien minuten boven zichzelf uitstijgt.

Het moeilijkste en zwaarste voor mij was een draaiperiode waar ik iedere instelling en ieder artistiek besluit moest bevechten op een incompetente productieleider.



Vraag 4: Wat is je advies aan iemand, die regisseur wil worden?

1. Bevraag je eigen motivatie. Waarom wil je regisseur worden? Er is m.i. maar één legitieme reden: je wilt verhalen vertellen.

2. Denk na over de keuze van het medium. Misschien is het maken van een boek, schilderij, hoorspel of politiek pamflet wel een betere en effectievere keuze voor jou en je doelstelling.

Vraag 5: Is er eventueel iets speciaals, wat je onderbelicht vindt bij regisseurs? 

1. Liefde voor de mensen vóór de camera en kennis van het acteervak.

2. Respect voor (alle) crewleden en erkenning voor de schat aan ervaring die ze bij zich dragen (Jij staat als het goed gaat zes weken per jaar op de set, zij dag-in-dag-uit, vaak jarenlang.)

3. De ambachtelijke kant van het vak.