Hoe regisseer je naaktscenes?



Regisseur Mark de Cloe, net genomineerd voor een Emmy:


Je moet als regisseur heel zorgvuldig omgaan met bloot- en naaktscènes. Ik bespreek eerst altijd heel goed met mijn acteurs wat ik wil hebben. 



Dan repeteren we het een keer met de kleren aan. Zonder kussen. Dan nog een keer met kussen. Dan nog een keer met de cameraman erbij. En dan een keer in hun ondergoed.                                                                

Op een gegeven moment wordt het dan een soort choreografie, een dans. De acteurs zijn natuurlijk altijd nerveus over naaktscènes en dat is heel begrijpelijk. 



Op deze manier probeer ik ze houvast te geven. Als de acteurs elkaars naakte lichaam voelen, dan zijn ze daar natuurlijk veel meer mee bezig dan hoe ze moeten vrijen.                                                      

Maar ook vrijen heeft natuurlijk een spelintentie. Je kan bijvoorbeeld heel gretig vrijen of heel teder. Daarom repeteren wij het zo dat ze vooraf al precies weten hoe ze moeten spelen. 

Tijdens het draaien sluit ik dan zoveel mogelijk mensen van de crew af want het blijft natuurlijk best intiem.

Lees meer over hoe andere regisseurs het doen (en nog veel meer) in: