Hoe word je regisseur (2)




Toen ik voor het eerst in Los Angeles kwam, hoorde ik mensen vaak zeggen: "Star Wars changed my life."

Dat vond ik vreemd. En het klonk zo overdreven. 

Maar kijk eens naar twee Nederlandse regisseurs, die startten met arthouse films:

Danyael Sugawara (Gouden kalf ALLES STROOMT) en Mark de Cloe (Emmy nominatie DE STERKSTE MAN VAN NEDERLAND)

Danyael Sugawara: "Toen ik vanwege de scheiding van mijn ouders van Japan naar Nederland
verhuisde, zag ik daar alleen maar de Smurfen en dat soort poppetjes.
“Wat een armoede”, dacht ik. 



Ik was een jaar of vijf toen ik STAR WARS 
zag. Het was de eerste keer dat ik geraakt werd door het vertelmedium
film. Ik was nog zo jong en sprak geen woord Engels en toch begreep ik
de hele film. 



Ik herkende mijzelf natuurlijk ook in het hoofdpersonage;
een jongen van gescheiden ouders, alleen op zoek naar een vaderfiguur.
STAR WARS was mijn verhaal en ik was de held."



Mark de Cloe: "Mijn liefde voor film is ontstaan toen we vroeger met de familie
altijd naar Première, een televisieprogramma van Jo Röpcke op de
Belgische BRT, keken.

Tijdens een van die uitzendingen waren er twee hippieachtige
mannen met baarden uit Californië met maquettes uit STAR WARS. Ik
vond die film fantastisch, net als ieder klein jongetje in die tijd.




Toen ik zag dat die gigantische kameelachtige robots in werkelijkheid bijzonder
klein waren, besefte ik ineens de betovering die film kon hebben. Als
kind denk je nog dat film echt is, natuurlijk weet je dat mensen niet dood
gaan, maar er zit een waarheid in de wereld van film.

Toen ik ontdekte dat die robots in werkelijkheid aanzienlijk kleiner
waren was dat voor mij een openbaring, ik vond dat zo wonderlijk. Ik zag
toen voor het eerst de methodiek van het film maken en was meteen
gefascineerd."

Meer over hen en nog veel meer over andere regisseurs in KLIK HIER