Hoe kom je op de Filmacademie?



Minstens 10 manieren om op de Filmacademie te komen. 


Dat vertellen jonge regisseurs in ons boek DE NIEUWE REGISSEURS.


Hoe deed ik het?


De eerste keer werd ik op de FILMACADEMIE afgewezen. Men vond mij te jong.

Een jaar later werd ik daar weer afgewezen. Nu vond men mij te oud.

Ik gaf het op.

Maar een paar jaar later hoorde ik dat DICK MAAS (MOORDWIJVEN, SINT) pas de derde keer was aangenomen. 



Dus probeerde ik het weer. Maar ik werd weer afgewezen. Ik kreeg toen geen reden.

Ik gaf het op. Maar toen kwam ik MIKE VAN DIEM tegen, die later een Oscar voor KARAKTER won.



Mike zat toen in het tweede jaar van de Filmacademie. Hij zei: Geef je op, want ik kan je misschien helpen.

Ik gaf me voor de VIERDE keer op. Mike zocht uit voor welke commissie ik moest komen.

OEPS. Dat was slecht nieuws, zei Mike. Dat lukt je nooit

Maar heel misschien had ik een piepklein kansje:

Er zat namelijk een camera-leraar in mijn commissie. Die moest ik voor mij winnen. En ik moest ook zorgen dat ik hem aan het praten kreeg. 

En vervolgens alleen maar braaf luisteren, dus aan de commissie tonen dat ik een brave leerling was, die graag naar hen zou luisteren.

Bovendien: Als ik luisterde, kon ik niet praten, en je maakt juist fouten als je veel gaat praten.

Mike zei: Zodra je binnenkomt, richt je tot die camera-leraar, en zeg meteen dat je op de Film-academie wil, omdat je anders nooit goed kan leren over de kleur-temperatuur van het licht.

HO, zei ik:  Maar ik wil regisseur worden.

Doe het nou maar, zei Mike.

Zo gezegd zo gedaan. Wat gebeurt er: Die camera-leraar raakt helemaal enthousiast. 

Hij begint lyrisch over de kleurtemperatuur en praat de hele 20 minuten van het gesprek vol. En ik luisterde zo goed als ik kon luisteren.

En ik werd aangenomen op de Filmacademie op de Overtoom.


En ik kwam uiteindelijk in een regie-klasje van leerlingen, die eerder ook niet goed genoeg waren bevonden:

zoals FRANK KETELAAR (VUURZEE),  EUGENIE JANSEN (CALIMUCHO), KARIM TRAIDIA (DE POOLSE BRUID) en NICOLE VAN KILSDONK (PATATJE OORLOG). 



Zo werd ik dus aangenomen op de Filmacademie. Door naar de kleurtemperatuur te vragen en vervolgens mijn mond te houden.


Lees 10 manieren om op de Filmacademie te komen (en nog veel meer kijkjes achter de schermen van het filmmaken) in het boek DE NIEUWE REGISSEURS. 

KLIK HIER