Oplichting en boer: Hoe word je regisseur (3)




De ene regisseur wilde eigenlijk het casino oplichten. De ander wilde niet bij de boer gaan werken. 

In het boek DE NIEUWE REGISSEURS vertellen 15 regisseurs o.a. hoe ze regisseur werden:



Joost van Ginkel regisseerde de speelfilm 170 HERZ, na eerst o.a. tientallen afleveringen van MAN BIJT HOND geregisseerd te hebben. 

Joost: "Ik verdeed mijn tijd met toepen om geld en was vastbesloten een manier te vinden waarmee ik het casinosysteem zou kraken. Omdat ik me alleen maar daarmee bezig hield, ben ik blijven zitten op de Detailhandelsschool in Utrecht. Mijn kaartmaatje was naar een school gegaan, waar je kon filmen en fotograferen en vertelde hoe het daar was. Ik was nogal lui aangelegd destijds en het leek mij wel relaxed.

Na een jaar of twee kwam ik er pas echt achter dat de opleiding me goed lag. Toen ik stage liep op een drama-set van schooltelevisie als set-dresser en runner, zag ik voor het eerst een verfilming van een script. Dat was voor mij een openbaring."





Martijn Maria Smits regisseerde o.a. DE HOER EN HET MEISJE, dat een Gouden Kalf nominatie voor beste tv drama kreeg en Nederlands inzending voor de Prix d'Italia. 

Marijn Maria: "Ik heb toen een aantal maanden een opleiding tot binnenhuisarchitect gevolgd en daarna een tijdje op de horecaschool gezeten, maar ik heb nergens echt mijn draai weten te vinden.  Van mijn ouders moest ik toen bij de boer gaan werken om mijn eigen geld te verdienen.  


                                                                                                 
             Maar toen wilde ik naar de grafische academie in Antwerpen. Mijn vader werkte bij de politie maar hij heeft vroeger een fotografie opleiding afgerond. Op de academie in Antwerpen was ook een fotografie opleiding. 
          Mijn vader stemde in met mijn plannen om in Antwerpen te gaan studeren als ik de fotografie opleiding zou volgen. Mijn vader dacht namelijk dat ik dan altijd nog bij de politie terecht kon komen.  

           Tijdens mijn opleiding zag ik Seven van David Fincher en dat was de eerste film, waardoor ik echt geïnspireerd raakte door het medium."


Meer verhalen van achter de schermen van het filmmaken in KLIK HIER