MIJN ACTEUR SPEELDE MET BRAD PITT


Een paar jaar geleden zag je deze reclameborden in Hollywood. Het gezicht van BRAD PITT

Men dacht dat zijn gezicht genoeg moet zijn om mensen naar zijn film THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON te trekken. 

Dat was ooit anders. Kijk: 



El Pollo Loco is een soort Mexicaanse McDonald's. Het betekent GEKKE KIP. 

Ooit begon Brad Pitt's carriere hier. Als acteur. Maar zonder zijn prachtige gezicht. Dat had men toen nog niet ontdekt.

Nee, Brad werkte hier als Gekke Kip. Verkleed in een Gekke-Kip-pak. Met een groot Gekke Kip-masker op. 


En zo liep hij buiten de zaak om te proberen mensen naar binnen te lokken. 

En 's avonds was de werkloze Brad taxichauffeur voor hoeren. 

Tot hij uiteindelijk doorbrak. En BENJAMIN BUTTON is er zijn door David Fincher (SEVEN) geregisseerde film van 150 miljoen dollar. 

Ik was er heel nieuwsgierig naar. Dat kwam door het volgende:



Dit is een fantastische scene uit mijn film MAFRIKA. Je ziet eerst een bus eenzaam op een weg rijden. 

En dan ineens komt er links een achtervolgende wagen achter vandaan. En dan rechts nog een andere achtervolger...

Helaas bleek bij een testviewing dat men hier niet echt in geinteresseerd was. Men wilde vooral weten wat er met de hoofdpersonen IN de bus gebeurde. 

Dus deze scene werd -met pijn in het hart- geschrapt. En ik had het moeten weten. Ooit draaide ik fantastische massa-scenes bij FILMPJE! 

Maar bij de testviewings bleek niemand geinteresseerd in fantastische massa-scenes. Men wilde alleen weten wat er met de hoofdpersonen BOB en ANNIE DE ROOIJ gebeurde. Weg met die fantastische scenes...

Terug naar MAFRIKA: Er zijn daar natuurlijk nog meer scenes in de montage gesneuveld. 

En vooral een aantal scenes van deze Zuid Afrikaanse man zijn gesneuveld:



Hij heet Rampai Mohadi. Een enorm aardige, goedlachse ex-danser. 

Tijdens de casting in Zuid Afrika was hij erg innemend. Maar kon hij ook echt acteren? 

Hij nam me apart en vertelde me, dat hij net geacteerd had... in Brad Pitt's nieuwe film, BENJAMIN BUTTON. 

Daarom had hij net 6 maanden in Los Angeles en New Orleans gezeten. 

Nou, dat klonk wel overtuigend. En eerlijk gezegd had ik niet zoveel keus. Dus als hij goed voor Brad Pitt en David Fincher is, dan natuurlijk ook voor mij.

Tijdens het draaien echter, bleek Rampai een echte ramp. Een erg leuke man, maar hij kon geen regel tekst onthouden. Eigenlijk geen woord...

Zijn tegenspeler FRANK LAMMERS werd er soms zo gek en wanhopig van, dat ik zelf maar buiten beeld de woorden aan Rampai voor zei. En zelfs dat bleef een ramp.

Dus nam ik Rampai apart, en vroeg hen: Zeg, jij hebt toch wel echt met Brad Pitt gespeeld? 

Nou, zei hij, daar mag ik niets over zeggen.

Ik zei: Hoezo niet? Je kunt toch wel zeggen of je wel of niet met Brad Pitt gespeeld hebt?

Okee, zei hij na lang aarzelen: Ik heb wel en niet met Brad Pitt gespeeld.

Meer mocht hij niet zeggen. 

Dus, anderhalf jaar later, ging ik erg benieuwd naar de film. Zou Rampai er ook uitgesneden zijn?

Nee, Rampai speelt inderdaad zo'n 10 minuten met Brad Pitt. 

Nee, dat moet ik anders zeggen: Hij speelt wel en niet met Brad Pitt. 

Hij speelt namelijk met een hele oude man (niet Brad Pitt). En daar hebben ze later in de post productie het gezicht van Brad Pitt digitaal 'opgeplakt'...

Dat moet een hele rare ervaring zijn geweest: Je speelt scenes met Brad Pitt, maar die is niet aanwezig...  

Dus waarschijnlijk hebben Brad Pitt en Rampai elkaar nooit live ontmoet. 

Was Rampai een ramp in die film? Ik vermoed van wel... want hij is de enige, die zijn woorden in de nasynchronisatie niet helemaal synchroon krijgt...

Hadden Brad Pitt en David Fincher me niet kunnen waarschuwen?