HEB JIJ TOEVALLIG EEN TOP VERHAAL ZONDER DAT JE HET WEET


Deze blog begint bij deze twee foto's: De grote Hollywood agent William Morris, die een eigen straat in Beverly Hills heeft. En "het gat" van de WTC aanslagen van 11 september.


Toen deze ramp zich voltrok, wist Hollywood dat vrijwel zeker dat er ooit een film uit zou komen.

Het wachten was op dat waargebeurde verhaal met die unieke, persoonlijke invalshoek.

Een onbekende scenarioschrijfster stuitte op zo'n verhaal. Dat ging over twee dappere brandweermannen, die om levens te redden zelf onder het puin van een instortende toren bekneld kwamen, maar het uiteindelijk overleefden.

Alle elementen van een goed verhaal. Plus: Waar gebeurd. En deze schrijfster mocht het schrijven, omdat zij de RECHTEN had verkregen van de brandweermannen en hun vrouwen, die thuis wachtten.

Dat werd het verhaal, dat Hollywood verfilmde: WORLD TRADE CENTRE, hoofdrol NICHOLAS CAGE, regie OLIVER STONE.



In Nederland hebben we natuurlijk ook "rampen". Denk aan Volendam, Enschede, de Bijlmer.

Of denk aan de Molukse treinkaping. Het heeft heel erg lang geduurd, voordat dat verfilmd werd. Ik denk omdat er toen pas een uniek persoonlijk verhaal was.

Namelijk dat van scenarioschrijfster NICOLETTE STEGGERDA, wiens pleegvader in de gekaapte trein zat, waardoor het een unieke persoonlijke invalshoek werd. Waar Nicolette ook nog eens de rechten had.

Dat werd telefilm WIJSTER, geregisseerd door PAULA VAN DER OEST.

En pas na 55 jaar werd onze nationale watersnoodramp van 1953 verfilmd, DE STORM, regie BEN SOMBOGAART.

Misschien gaat het ook zo lang duren bij Enschede, Volendam en de Bijlmerramp, voordat er een unieke invalshoek boven water komt...

Een paar jaar geleden hoorde ik op het ochtendnieuws van de Amerikaanse televisie, dat bekend was geworden dat Osama Bin Laden van zangeres Whitney Houston houdt.

Ik besloot meteen het volgende filmverhaal te schrijven:


 "Een KEVIN COSTNER-achtige meedogenloze leger-man jaagt vergeefs in Afghanistan op een Osama Bin Laden. Als hij dat over WHITNEY HOUSTON hoort, besluit hij tot een plan: Met haar als lokaas Osama vangen.

Maar Whitney zit vanwege drugsverslaving en zo aan de grond. Ruwe leger-bonk Kevin gaat haar weer oplappen. Tot beider verbazing ontstaat er verliefdheid tussen hen...

Daardoor raakt Kevin in dilemma: Want zijn meedogenloze eindplan is Whitney in een zogenaamde benefiet in Afghanistan te laten optreden, met het doel Bin Laden koste wat het kost te pakken. Maar dat is levensgevaarlijk voor Whitney..."

Titel: TOP HIT. Dat slaat op de comeback-hit van Whitney, en op de aanslag op Bin Laden.



Ik mailde dit via via naar de drie grote Hollywood-agenten. 

METEEN DE VOLGENDE OCHTEND werd ik gebeld door een agent van het grote William Morris Agency, dat in Hollywood een eigen straatje heeft.

"Fan-tas-tisch!!!", zei hij. "Geweldig!!!"

Hij zag de hele film al helemaal voor zich. En hij kon ook meteen zien wat de film moest kostten (twee niet zo dure oudere filmsterren, de openings en eindscene in "Afghanistan", de rest goedkoop binnen filmen).

MAAR...

Hij zei dat hij gisteren ook het nieuws had gezien. Dus hij wist dat ik nog geen scenario kon hebben geschreven, maar alleen deze pitch.

Dus er was een probleem. Want ik had GEEN uniek recht op dit publieke gegeven. Ik had geen krantenartikel of boek hierover gekocht, en ik had ook NIET de rechten van iemand, want mijn verhaal was niet waargebeurd.

DUS... dat betekende dat er op dit moment misschien wel 600 of 6000 scenarioschrijvers bezig waren gegaan met dit gegeven.

Wat betekende dat hij mijn pitch NIET kon kopen, want dan zou hij straks misschien 6000 schadeclaims van die scenarioschrijvers kunnen krijgen, die allemaal beweerden dat ik hun verhaal gejat had.

En omdat er dus geen "property" (artikel of boek of levensverhaal) gekocht kon worden, om zich tegen deze schadeclaims af te dekken, kon hij alleen maar tegen me zeggen:

"Schrijf als de sodemieter je scenario. Want dat is dan je unieke property van 90 bladzijden".

"Maar", zei hij: "schrijf het zo snel mogelijk, want wie het eerst met een scenario hier over is, dat is de enige die het verkocht zal krijgen."

Ik begreep het. En besloot me niet in zo'n race te gooien. En ik leerde:

Bij een waargebeurde gebeurtenis moet je zorgen dat je eigenaar bent van een uniek waar gebeurd verhaal. Of je moet een compleet scenario hebben, want dat is dan je unieke eigendom.

Jammer van TOP HIT. Het had best een top hit kunnen worden...