Kan AUSTIN POWERS-ster MIKE MYERS tegen kritiek?
Daarover dadelijk meer. Eerst de vrouw op deze foto.
Daarvoor schreef deze ALINE BROSH MCKENNA films als LAWS OF ATTRACTION met Julianne Moore en Pierce Brosnan.
We zagen deze jonge moeder en ze bleek zeer uitgesproken. Als je aan haar vraagt: Wat is je definitie van een goede scenarioschrijver zegt ze:
KONT + STOEL = SCENARIOSCHRIJVER
Ja, dat zal wel, maar er is toch nog wel iets meer te vertellen?
NEE. JE KONT MOET IN DIE STOEL BLIJVEN.
ELKE DAG MOET JE KONT IN JE STOEL.
EN JE MOET BLIJVEN ZITTEN, WAT ER OOK GEBEURT.
ALLEEN DAN WORD JE EEN GOEDE SCENARIOSCHRIJVER.
En in haar geval: SCHATRIJK.
Okee, zegt ze dan: Ook belangrijk is: Je moet OOK heel erg goed tegen kritiek kunnen.
En zij kan het weten. Ze kreeg niet zomaar de opdracht om het boek THE DEVIL WEARS PRADA tot een film te maken.
Ze wist dat het echt een boek voor haar was, maar dat zag men niet. En dat liet men heel pijnlijk merken. Toch bleef ze het vragen.
Pas toen tientallen grote schrijvers er maar niet uitkwamen, mocht zij het proberen. Voor een zeer beledigend beginners-bedragje.
Daarna begon de kritiek pas goed. Honderden keren had ze het willen opgeven en weglopen.
Maar... Scenarioschrijver = Wat er ook gebeurt met je kont in die stoel blijven zitten.
Uiteindelijk vond men haar scenario ook helemaal niets. Want het werd een "weg naar de top"-verhaal, zonder dat het bijzonder werd.
In scenario-vaktermen noemt men dat een MOUNT EVEREST VERHAAL:
Dat gaat zo: De hoofdpersoon gaat de Mount Everest beklimmen (in THE DEVIL WEARS PRADA is die hoofdpersoon het meisje dat bij MERYL STREEP solliciteert).
Dat betekent dat het zwaar wordt, dat klimmen, dus klim-scenes
en je hebt een aantal hulpstukken en nieuwe vrienden nodig om boven te komen,
we zien weer een stel "wat is klimmen toch zwaar"-scenes,
je moet onderweg over lijken om hoger te komen,
en oh oh nog meer scenes over wat is het zwaar dat klimmen,
en je klimt maar door,
en oh oh nog meer scenes met wat is het toch zwaar en dan...
Je bereikt eindelijk de top, dat is een persoonlijke overwinning voor jezelf...
Maar de Mount Everest ziet er boven precies zo uit als je beneden al dacht.
Met andere woorden: Waarom dan die hele Godvergeten klote-klim gedaan?
Oftewel: Je geeft je publiek geen verrassing of iets nieuws aan het eind, maar iets wat ze al in het begin wisten...
Ze boden het script aan aan de grootste vrouwelijke Hollywood ster van dat moment: JULIA ROBERTS.
Die zei NEE. Ze wilde geen MOUNT EVEREST-verhaal.
Gelukkig kwam het toch nog goed: De film kostte 35 miljoen dollar en bracht aan de kassa 324 miljoen op.
Zoals gezegd werd schrijfster Aline Brosh McKenna er beroemd en rijk mee, maar ze heeft nog nooit zoveel kritiek in haar leven moeten accepteren.
Daarom is haar tweede regel: Je moet heel erg goed tegen kritiek kunnen.
Dat niet iedereen goed tegen kritiek kan merkte regisseuse PENELOPE SHEERIS, een oude hippie, die ons alles vertelde, omdat ze niets meer te verliezen had.
Ze had net WAYNE'S WORLD geregisseerd en toonde de versie van hoofdrolspeler MIKE MYERS aan diverse testpublieken. Veel van zijn grappen werkten totaal niet.
Dus die moesten eruit. De nieuwe versie zonder Mike's grappen werkte erg goed.
Maar wie ging dat tegen de grote ster zeggen?
Penelope weigerde. Maar ze werd van boven af gedwongen. Als zij het niet zou doen, dan zou ze nooit meer in deze town werken.
Dus vertelde zij het uiteindelijk aan de latere AUSTIN POWERS-ster. Ze voelde zich sterk omdat ze net twee hits had geregisseerd, LITTLE RASCALS en BEVERLY HILLBILLIES.
Mike nam het heel goed op. Zo leek het.
Maar Penelope hoorde even later, dat ze ontslagen was voor WAYNE'S WORLD 2.
En Penelope kreeg daarna nooit meer een Hollywood-film...