De man links schreef TOTAL RECALL (regie Paul Verhoeven, met Arnold Schwarzenegger en Sharon Stone).
Hij schreef ook ALIEN (regie Ridley Scott, met Sigourney Weaver en John Hurt).
Hij produceerde ook MINORITY REPORT (regie Steven Spielberg, met Tom Cruise).
En deze Ron Shusett deed nog een stel andere grote films, zoals de ALIEN-sequels.
Wat is de overeenkomst?
Het is allemaal SCIENCE FICTION.
En SCIENCE FICTION is big business. Zie bijv deze gokautomaat in Las Vegas:
Dan zou ze moeten tekenen om de volgende 7 jaar als ANDROIDE met slechts een half mensenhoofd het ruimteschip te besturen.
Haar meest voorkomende teksten zouden zijn: "Attentie, ik schakel nu de T6H99X2 in, om 7,23 Mach harder door geluidsbarriere YUYK van Quadrant 44rFZENON te biemen".
In Amerika zijn ze gek op Science Fiction. En de rest van de wereld houdt er ook erg van.
Sterker nog: Een paar jaar geleden stonden er in de ALL TIME BOX OFFICE van de wereld in de TOP 10 maar liefst 5 SCIENCE FICTION FILMS. (En als je BATMAN en SPIDERMAN ook meerekent: 7 van de top 10)
Maar de eerste NEDERLANDSE SCIENCE FICTION FILM laat nog steeds op zich wachten.
En misschien komt ie er wel nooit...
Waarom?
Ik weet het antwoord niet, denk ik, omdat ik Science Fiction nog steeds niet goed "snap".
De scenarioschrijver links op de foto legde me uit hoe science fiction voor hem werkte. (Hij blijft anoniem verder en verderop begrijp je waarom).
Tijdens de oorlog in Bosnie was hij daar als soldaat gelegerd voor de US ARMY. Hij zag verschrikkelijke dingen en hoorde gevaarlijke geheimen.
Tijdens zijn rust-uren zat hij in feite opgesloten, want hij kon niet lekker even buiten lopen.
De US ARMY lostte dat op door vertier aan te bieden. Maar dat vertier kon niet komen vanwege die oorlog. Dus moesten de soldaten maar cursussen gaan doen als afleiding. Online.
Hij koos een online cursus scenario. In feite zocht hij een uitlaatklep voor wat hij allemaal meemaakte.
Dus begon hij in scenario-vorm zijn geheime gruwelijke ervaringen als soldaat in Bosnie op te schrijven.
NEE! HO! zei zijn instructeur. CLASSIFIED! Dat is levensgevaarlijk. En landverraad.
Ja maar, ja maar: Hoe dan wel?
Nou, als hij het eens in de vorm van science fiction opschreef...
Hoe werkt dat dan?
Nou, je zegt ten eerste dat het allemaal op een verre komeet afspeelt. Dan verander je alle namen in vreemde verzonnen namen. Je zegt dat je kolonel een Pi Qwerty SZ-robot is en dat de vijand "groene DDXRT-monsters" zijn.
En al die schandelijke oorlogsgruwelen en vernietigingen dan?
Nou, die geef je ook allemaal andere namen, met veel afkortingen.
En zo deed deze soldaat dat:
Het echte geheime gruwelverhaal van zijn echte ervaringen over de misdragingen van de Bosniers EN zijn eigen mensen in Bosnie veranderde hij in extra-planetaire gebeurtenissen in een Science Fiction Scenario...
De werkelijkheid verkleed als Science Fiction. Maar, zei ex-soldaat: bij Science Fiction is er 1 groot verschil met de werkelijkheid:
In Science Fiction Films loopt het goed af...
Ik vroeg hoe het nu met dat explosieve scenario van hem was.
Daar was hij nog steeds bang voor om er mee in de openbaarheid te komen. Want stel dat iemand van de US Army toch zou kunnen ontcijferen wat het werkelijk betekende... Dat was landverraad... en levenslange gevangenisstraf.
Ineens dacht ik: Zou dat misschien de truc zijn voor een Nederlandse SF-film: De ingang, zeg maar:
Een gebeurtenis in Nederland, waarover je eigenlijk niet kunt praten, omkleden tot een SF-verhaal?
Of lukt het ons nuchtere Hollanders gewoon niet om in Science Fiction in Nederland "te geloven"?
En is het louter voorbestemd voor Amerika, waar Science Fiction en Werkelijkheid soms echt door elkaar lopen, zoals laatst geopenbaard werd:
In de jaren 60 hadden op een avond veel mensen UFO's gezien. Ze zweerden het bij hoog en bij laag.
Nee, zei de regering, dat is Science Fiction-onzin-verbeelding.
Maar onlangs kwam een rapport vrij, dat die mensen weliswaar geen UFO's hadden gezien, maar wel raket-proeven met apparatuur, die toen nog onvoorstelbaar futuristisch was...