Dat rode gebouw is het GEISHA HOUSE, een hele hippe eet-tent, waarin ze onder andere scenes van de film KNOCKED UP met SETH ROGEN filmden.
Voormalige eigenaars: filmsterren ASHTON KUTCHER en DEMI MOORE.
Het ligt aan de Hollywood Boulevard: je weet wel: met die stoep vol tegels met sterren.
Het goud in die sterren-tegels worden overigens gepoetst door een Vietnam-veteraan zonder benen. Hij krijgt geen geld, maar van elke eetzaak waarvoor hij poetst krijgt hij gratis eten.
Dit is een heel bijzondere ster. Er zijn er een aantal van. Zegt iemand deze naam iets?
Deze dan? Nee, vast niet. Maar wat valt op, behalve dat het onbekenden zijn?
Precies: er staat een jaartal bij.
Het wordt meteen helder, als ik vertel dat deze sterren voor de ingang van het Hollywood politieburo liggen.
Deze namen op deze sterren zijn namelijk politie-agenten, die in Hollywood stierven "vechtend voor de goede zaak"...
Deze DAVID MILCH had eigenlijk in de gevangenis moeten zitten in plaats van een ster krijgen.
Toen we hem een paar jaar geleden zagen, vertelde deze ex-klasgenoot van George W. Bush dat hij ooit zwaar aan de dope was. Wat deed hij om aan geld te komen?
Hij verkocht alles wat hij had. Toen dat op was, begon hij aan de "vriendinnetjes-truc":
Hij zorgde dat hij een vriendinnetje kreeg, door zielig te vertellen dat hij alles kwijt was. Hij zorgde dat hij meteen bij haar ging inwonen, want... deze zielige David had immers zelf niets meer.
Zodra het vriendinnetje naar haar werk ging, verkocht hij snel wat spullen van haar voor dope.
Als zij 's avonds thuis kwam, loog hij dat er ingebroken was. Meestal geloofde zo'n vriendinnetje dat.
De volgende dag verkocht hij weer wat spullen van haar."Weer een inbraak, echt waar", loog hij dan weer.
Dat liegen was onrechtvaardig van hem. Of niet, als je rekening hield met zijn situatie?
Soms geloofde ze hem. Maar na de volgende dag zeker niet meer. Dan werd hij eruit geschopt.
Vervolgens loog hij zich weer ergens anders in. Hij loog zo goed dat hij iets erg onrechtvaardigs als iets erg rechtvaardigs kon laten klinken.
Zijn redding was uiteindelijk deze man:
STEVEN BOCHCO. Samen werden ze de REVOLUTIONAIRE grote vernieuwers van de Amerikaanse drama-tv:
De politieserie HILL STREET BLUES bijvoorbeeld was een soort VAN SPEIJK: Voor het eerst werden in een politie-serie vele verhaallijnen door elkaar verteld.
Hun grote succes was NYPD BLUE: Het knappe was dat ze elke aflevering steeds een moeilijke vraag over recht en onrecht aan de kijker stelden:
Wat zou jij doen als je die politieman was, en het recht en onrecht niet zo duidelijk is?
Met andere woorden: Wat vind jij wat wel en niet rechtvaardig is, stel even dat er geen wet was?
DAVID MILCH kon hierin veel van zijn "liegende dope-verleden" gebruiken. Net als in vele andere series erna, zoals LA LAW en zijn vaak bekroonde DEADWOOD.
Hierdoor konden series ontstaan als THE SHIELD (waarover ik elders schreef), waarin de politie een modern mens is met zeer herkenbare goede en vooral slechte kanten, die elke keer moet afwegen of de wet wel rechtvaardig is...
Inmiddels zijn Milch en Bochco de MEEST ONDERSCHEIDEN TELEVISIE-SCHRIJVERS van Amerika. Tientallen Emmy's en een veelvoud Emmy-nominaties...
En nog elke dag schrijven zij over situaties over recht en onrecht, waarin politiemannen sterven "vechtend voor de goede zaak"...