Vijf prikkelende vragen aan Ron Termaat, regisseur van o.a.
KOM NIET AAN MIJN KINDEREN, in het kader van het verschijnen van het boek DE
NIEUWE REGISSEURS, een unieke kijk achter de schermen van 15 prijswinnende nieuwe
Nederlandse regisseurs.
Vraag 1: Wat moet je doen om een goede regisseur te worden?
Kun je een paar do's en don't's noemen? Eventueel met een voorbeeld van jezelf.
Altijd blijven schaven. Kritisch
blijven op jezelf. Na ieder project groot of klein evalueer ik dat voor mezelf.
Wat had ik voor ogen?
Wat is daar van terecht gekomen?
Wat ging goed en wat fout. Waar heb ik teveel aandacht aan besteed en waar te
weinig? Welke fouten blijf ik keer op keer maken. Was ik fysiek in een goede
conditie?
In hoeverre kreeg ik de acteurs
waar ik ze hebben wilde? Welke scenes zijn goed of slecht geworden en waarom?
Verder veel films zien, bij
blijven en open staan voor vernieuwingen. Boeken lezen over acteursregie en
scriptsschrijven.
Vraag 2: Wat zou er veranderd moeten worden in het huidige
Nederlands film-landschap, zodat onze regisseurs nog beter worden of zich beter
kunnen ontwikkelen?
Er worden nog veel films gemaakt
die eigenlijk niet de moeite waard zijn.
Er worden in Nederland de laatste
jaren wel erg veel kinderfilms gemaakt en artistieke films over onbegrepen
adolesenten.
Veel producenten vinden dat een
film of artistiek of commercieel moet zijn. Dat heeft ook met het fonds te
maken. Als je naar de goede Amerikaanse films kijkt zie je juist dat het vaak
een mix is van die twee: eigenzinnig en toch toegankelijk.
Vraag 3: Kun je een voorbeeld noemen van wat voor jou de
grootste kick (als regisseur) was?
Een kick is als een aflevering,
films of zelfs een enkele scene blijkt te werken als het af is. Als het boven
het papier uitgetild wordt.
Vraag 4: En een voorbeeld van wat voor jou (als regisseur)
het moeilijkste/zwaarste was?
Het zwaarst is het als een
producent of schrijver iets wil waarvan jij als regisseur weet dat het niet
gaat werken. Dan toch je poot stijfhouden.
Het zijn vaak toch de
tegengestelde belangen. Om bij een gebrek aan tijd of middelen of een gebrek
aan kwaliteit in het script toch iets te maken wat gaat werken.
En toch, als je in zo'n situatie
toch een goede oplossing vindt, dat ik kicken.
Vraag 5: Wat is je advies aan iemand, die regisseur wil
worden?
Zoveel mogelijk meters maken,
kritisch naar jezelf blijven kijken en niet blijven hangen in een stijl of
manier die je goed beheerst.
Je eigen grenzen blijven
verleggen. Daarnaast voor beginnende regisseurs: open blijven staan voor de
ideeën van anderen.
Bij jonge regisseurs zie je vaak
dat ze denken; ik moet laten zien dat ik weet wat ik wil. Dan gaan ze ieder
detail precies zo kopiëren zoals ze het in hun hoofd hadden. “Want je moet
perfectie nastreven als regisseur”.
Dat is een foute instelling: Perfectie
is onzin en de dood in de pot!