Vijf prikkelende vragen aan Eric Oosthoek, regisseur van tientallen tv-drama's. Dit vanwege het verschijnen van het boek DE NIEUWE REGISSEURS, een unieke kijk achter de schermen hoe films in Nederland worden gemaakt.
Vraag 1: Wat
moet je doen om een goede regisseur te worden?
Eerste
voorwaarde is dat je goed leert kijken en luisteren.
Tweede voorwaarde
is dat je gelooft in je acteurs, ze respecteert en beschermt.
Derde
voorwaarde is dat je veel films kijkt en leert analyseren hoe en waarom ze zó
gemaakt zijn en niet anders.
Begin nooit
aan aan filmproject als je niet exact weet wát je waaróm en aan wíe wilt
vertellen.
Vraag 2: Wat
zou er veranderd moeten worden in het huidige Nederlands film-landschap, zodat
onze regisseurs nog beter worden of zich beter kunnen ontwikkelen?
Er zouden
broedplaatsachtige productiehuizen moeten komen (vgl. de vele op Amerikaanse
leest geschoeide Summerschools) waar je onder begeleiding van ervaren cq.
makers aan kleinschalige projecten kunt werken.
Ik heb ooit
in zo'n situatie begeleid door Ralph Rosenblum (editor van zes films van Woody
Allen) aan de montage van een korte film mogen werken.
Vraag 3: Kun
je een voorbeeld noemen van wat voor jou de grootste kick (als regisseur) was?
En wat was het moeilijkste?
Mijn grootste
kick is nog steeds om een goed acteur een topprestatie te zien leveren, te
ervaren dat een speler tien seconden of misschien wel tien minuten boven
zichzelf uitstijgt.
Het
moeilijkste en zwaarste voor mij was een draaiperiode waar ik iedere instelling
en ieder artistiek besluit moest bevechten op een incompetente productieleider.
Vraag 4: Wat
is je advies aan iemand, die regisseur wil worden?
1. Bevraag je
eigen motivatie. Waarom wil je regisseur worden? Er is m.i. maar één legitieme
reden: je wilt verhalen vertellen.
2. Denk na
over de keuze van het medium. Misschien is het maken van een boek, schilderij,
hoorspel of politiek pamflet wel een betere en effectievere keuze voor jou en
je doelstelling.
Vraag 5: Is
er eventueel iets speciaals, wat je onderbelicht vindt bij regisseurs?
1. Liefde
voor de mensen vóór de camera en kennis van het acteervak.
2. Respect
voor (alle) crewleden en erkenning voor de schat aan ervaring die ze bij zich
dragen (Jij staat als het goed gaat zes weken per jaar op de set, zij
dag-in-dag-uit, vaak jarenlang.)
3. De
ambachtelijke kant van het vak.