VIJF PRIKKELENDE VRAGEN AAN HEDDY HONIGMANN, REGISSEUR VAN VELE BEKROONDE DOCUMENTAIRES EN DRAMA-FILMS IN HET KADER VAN HET VERSCHIJNEN VAN HET BOEK "DE NIEUWE REGISSEURS" OVER EEN UNIEK KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ 15 PRIJSWINNENDE NIEUWE NEDERLANDSE REGISSEURS.
Vraag 1: Wat moet je doen om een goede regisseur te
worden? Kun je een paar do's en don't’s noemen? Eventueel met een voorbeeld
van jezelf.
JE MOET ECHT WETEN WAAROVER JE FILM GAAT, MAAR ZODANIG
DAT JE NOG VEEL KAN ONTDEKKEN TIJDENS HET MAKEN VAN DE FILM.
JE MOET JE NIET KRAMPACHTIG VASTHOUDEN AAN JE SCRIPT. SCRIPTS ZIJN NOOIT
PERFECT EN NOOIT HEILIG. HET ZIJN DE FONDSEN DIE HELAAS STEEDS MEER EISEN
STELLEN RICHTING 'HET PERFECTE SCRIPT'.
TOEN IK MIJN SPEELFILM "TOT ZIENS" GING DRAAIEN KREEG IK EEN
ANSICHTKAART VAN REGISSEUR PETER DELPEUT MET EEN TEKST VAN DE GROTE JEAN RENOIR
STOND ER OP:
"ALS JE EEN FILM AAN HET DRAAIEN BENT, VERGEET NOOIT DE RAMEN OP DE SET OPEN TE LATEN ZODAT DE WIND BINNEN KAN WAAIEN".
ZOIETS WAS HET. DE BESTE RAAD.
Vraag 2: Wat zou er veranderd moeten worden in het huidige Nederlands film-landschap, zodat onze regisseurs nog beter worden of zich beter kunnen ontwikkelen?
"ALS JE EEN FILM AAN HET DRAAIEN BENT, VERGEET NOOIT DE RAMEN OP DE SET OPEN TE LATEN ZODAT DE WIND BINNEN KAN WAAIEN".
ZOIETS WAS HET. DE BESTE RAAD.
Vraag 2: Wat zou er veranderd moeten worden in het huidige Nederlands film-landschap, zodat onze regisseurs nog beter worden of zich beter kunnen ontwikkelen?
EEN REGISSEUR MOET CONTINUÏTEIT HEBBEN. HOE VAKER JE FILMT HOE
BETER JE WORDT (ER VANUIT GAANDE DAT JE GOED BENT).
JONGERE REGISSEURS MOETEN
MEER VRIJHEID KRIJGEN EN NIET EEN DELTA PLAN MÓETEN VOLGEN, ALS ZE BIJVOORBEELD
AL NET AFGESTUDEERD EEN INTERESSANTE SCRIPT HEBBEN GESCHREVEN VOOR EEN 50
MINUTEN DRAMA.
LAAT DIE JEUGD DROMEN EN VLIEGEN EN DIE OUDJES OOK. ZOWEL BIJ DOCUMENTAIRE ALS BIJ FICTIE MOET OOK EEN STAAT VAN DIENST ENIG
GEWICHT HEBBEN - ALS DIE STAAT VAN DIENST VIER STERRETJES HEEFT.
SOMS IS HET OOK ZIEKELIJK HOE REGISSEURS VIER, VIJF KEER NAAR HUIS GESTUURD WORDEN.
FONDSEN MOETEN NIET DE PLAATS VAN DE PRODUCENTEN NEMEN.
Vraag 3: Kun je een voorbeeld noemen van wat voor jou de grootste kick (als regisseur) was? En een voorbeeld van wat voor jou (als regisseur) het moeilijkste/zwaarste was?
Vraag 3: Kun je een voorbeeld noemen van wat voor jou de grootste kick (als regisseur) was? En een voorbeeld van wat voor jou (als regisseur) het moeilijkste/zwaarste was?
DE GROOTSTE KICK WAS TOEN NA JAREN FICTIE TE HEBBEN
GEDAAN, "METAAL EN MELANCHOLIE", MIJN EERSTE DOCUMENTAIRE TE DRAAIEN.
WOWW, WAT EEN LEKKER GEVOEL.
HET ZWAARSTE ZIJN DE TWEE LAATSTE AFWIJZINGEN VAN HET MEDIAFONDS GEWEEST. N.B. HET WAREN AANVRAGEN OM TE RESEARCHEN!!! IK VOND HET EEN ENORM GEBREK AAN RESPECT.
WAAROM? NIET ALLEEN DOOR DE AMATEURISTISCHE AFWIJZINGSBRIEVEN-
MAAR OMDAT JA, JA IK VIND DAT IEMAND DIE TWEE GOUDEN KALVEREN THUIS HEEFT, TWEE KRISTALLEN FILM AWARDS ACHTER ELKAAR WINT, ENKELE KNF BEKRONINGEN IN HAAR BEZIT HEEFT EN TALLOZE INTERNATIONALE PRIJZEN, DAT JE DAN ZO IEMAND NIET EEN SUBSIDIE NEGEERT OM EEN FILM PROJECT TE ONTWIKKELEN.
Vraag 4: Wat is je advies aan iemand, die regisseur wil worden?
DENK HEEL RUSTIG NA, EEN OF TWEE JAAR LANG OF JE HET
ECHT WILT.... ALS JE HET ECHT WILT.
DAN HEB JE IN JE EENTJE -VOOR DAT JE AAN EEN
OPLEIDING BEGINT- AL ENKELE FILMPJES OP YOUTUBE STAAN EN ZIET JE TE KNOEIEN MET
JE FINAL CUT OF EENVOUDIGE PC MONTAGE WANT JE KUNT NIET ANDERS: HET MÓET!
Vraag 5: Is er eventueel iets speciaals, wat je onderbelicht vindt bij regisseurs?
Vraag 5: Is er eventueel iets speciaals, wat je onderbelicht vindt bij regisseurs?
NOG STEEDS DAT WE ECHT MOETEN ZWETEN OM ONZE CONTINUÏTEIT
EEN BEETJE VEILIG TE STELLEN EN DAT MEN NIET GOED SNAPT DAT ALS WE NIET FILMEN,
WE EEN BEETJE STERVEN....