KANKER LEVERT MILJOENEN FILMIDEE OP


Dit is Steve Faber. Ooit schreef hij voor de comedy-serie MARRIED WITH CHILDREN.

Toen kreeg hij kanker.

Sorry, zeiden de dokters, we proberen nog chemo, maar je bent eigenlijk opgegeven.

Steve zag het niet meer zitten. Hij wilde er een eind aan maken. 

In de terminale afdeling van het ziekenhuis, waar hij lag, kon je direct naar iemand voor geestelijke bijstand bellen. Op zijn telefoon stond dat als je '2' draaide, dat je dan direct een rabbi aan de lijn kreeg. Op '3' kreeg je een dominee. Op '4' een priester. En op '5' een iman. 

Maar Steve was Boeddhist. En die stond er niet op. 

Na veel gedoe kreeg hij een net afgestudeerde Boeddhist aan de lijn.

Die zuchtte diep: Moest hij echt vandaag komen? 

Ja, zei Steve.

Echt?

JA!

Een paar uur later liep de Boeddhist binnen. Hij klaagde verschrikkelijk over het verkeer, hij had alleen maar in de file gezeten, wat een gedoe. 

Fijn, dacht Steve: Heb ik dat: Een sjaggerijnige Boeddhist...

Nou, zei de Boeddhist: Wat is er dan zo belangrijk, dat ik helemaal de file in moest?

Steve zei: Ik wil dood.

De Boeddhist zei: Okee. Ga dan dood.

En de Boeddhist vertrok weer. 

Steve was stomverbaasd. Hij riep: Ho, wacht even, is dat alles?

Ja, zei de Boeddhist: Als je dood wil, ga dan dood. En als je wil leven, leef dan. Goedenavond...

En weg was hij. Steve dacht diep na: Ja, dacht ie, daar zit wel iets in. Wat wil ik nu eigenlijk? 

Vanaf dat moment besloot hij dat hij wilde leven. 

En 8 maanden later was hij genezen. 

Hij kon terug naar MARRIED WITH CHILDREN, schrijven voor schoenverkoper Al Bundy en zijn uitzichtsloze bestaan. Hij dacht: Wat zou de Boeddhist gezegd hebben? Waarschijnlijk: Dat kan je doen. Maar dat kan je ook niet doen. 

Hij dacht na: Wat wil ik nu werkelijk? 

Een film! Weg met MARRIED WITH CHILDREN. En hij begon met een vriend een scenario te schrijven.

Dat werd uiteindelijk THE WEDDING CRASHERS. 

Verkocht op de titel, en een tagline: "Verberg de bruidsmeisjes!". Dat was genoeg voor de poster: Twee mannen, de titel en de tagline. Iedereen zag de film meteen voor zich.

De film werd een gigantische kaskraker. Mede dankzij... een sjaggereinige Boeddhist.