Dit is de beroemdste hotdog-tent van Hollywood.
Waarom? Er staat hier altijd een lange rij. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. En dat al meer dan vijftig jaar.
Iedereen komt hier: Van Jan met de Pet tot Tom Hanks, Whitney Houston, Elton John en Justin Timberlake. En allemaal staan ze keurig in de rij. Voor een gewone hotdog of een dubbele Poolse chili met zuurkool of bijvoorbeeld de favoriete hotdog van Ozzy Osbourne of Bill Clinton.
Niemand weet wat het geheim is van PINK, want zo heet deze tent.
Hollywood-bazen moeten hier vaak naar gekeken hebben met de vraag: Hoe komt het dat hier altijd een rij staat, en niet voor de bioscoop?
De Hollywood-bazen weten dat hun hot dogs de verhalen zijn. En ze weten dat mensen voor bepaalde ingredienten in de rij willen staan, omdat dat steeds weer gebleken is.
Althans... als die bepaalde ingredienten heel goed in een heel goed verhaal verwerkt zijn.
Laten we eens zo'n ingredient nemen en kijken of we er een miljoen dollar verhaal van kunnen maken:
Zo'n ingredient is: "Iets heel belangrijks unieks dreigt mis te gaan".
Dat is nogal algemeen. Laten we het concreet maken. Een huwelijk. Dat is heel belangrijk en uniek. En je wil niet dat het mis gaat.
Wat is het ergste dat mis kan gaan?
De bruid of bruidegom wil ineens niet meer. Of... de bruid of bruidegom is ineens verdwenen.
Laten we de bruidegom nemen. Stel: Hij is ineens verdwenen. Dat moet dan gebeuren VOORDAT het ja woord gegeven gaat worden. Dat kan dus op de bruiloft zelf, maar het kan ook eerder.
Stel dat de bruidegom verdwijnt tijdens zijn vrijgezellenavond. Dat geeft het verhaal een deadline van een paar dagen voor de bruiloft. En het zorgt ook voor hoge druk, omdat iedereen al bezig is met de bruiloft, alles is al geregeld, mensen komen overgevlogen, etc.
Zullen we de verdwenen bruidegom de hoofdpersoon maken?
Dat kan, maar misschien is het leuker dat het de vrienden van de hoofdpersoon zijn. Dan moeten zij de verdwenen bruidegom vinden.
Wacht even: Dan moeten we de vrienden wel medeplichtig maken aan het verdwijnen.
Stel dat de vrienden iets verzonnen hebben voor de bruidegom op zijn vrijgezellenavond, dat vreselijk uit de hand loopt. En dat ze daardoor de bruidegom kwijt raken...
Okee, en als we dit nou even naar Amerika verplaatsen, dan krijgen we:
"Drie vrienden raken de bruidegom kwijt op zijn Las Vegas-vrijgezellen-feest, 40 uur voor de bruiloft. Ze moeten zien te achterhalen wat voor dronken slechte beslissingen ze in de afgelopen uren hebben genomen, om hem terug te kunnen vinden."
Klinkt niet slecht. Je ziet de hele film voor je.
Wat zou Hollywood daarvoor betalen?
Een ton?
Een miljoen?
Nee, echt niet.
Onlangs betaalde Hollywood hier 2 miljoen dollar voor. Aan iemand, die een script had geschreven met deze logline.
2 miljoen dollar... is dat niet veel?
Daar zou je ook een hotdog-tent voor kunnen kopen. Zelfs wel een paar.
Maar in heel Hollywood is geen enkele andere hotdog-tent dan PINK, waar altijd een rij voor staat.
Dus wat doe je dan? Toch maar gokken dat mensen in rijen naar deze film komen?
Dit schreef ik een paar jaar geleden, toen ik net de pitch van THE HANGOVER las, dus ver voordat de film uitkwam.
Ik weet het nog goed: Toen ik dit pitch las, dacht ik WAAAAAAUUUUWWW…