HELP, IK WIL OP DE SET ERVARING OPDOEN




Dit schreef ik naar elke regisseur en producent. Ik kreeg nooit een antwoord. Behalve van Ivo Niehe, die ik in mijn wanhoop ook maar geschreven had. Van hem kreeg ik een boze brief, waarin stond dat hij “al een paar jaar met dit idee bezig was”, en dat hij het copyright er op had. Pas jaren later begreep ik dat Ivo Niehe naar iedereen, die hem een brief stuurt met een idee, standaard zo’n brief terug stuurt.

Zo kwam ik niet verder.  Hoe kon ik nou van dichtbij meemaken hoe het op een echte filmset gaat? Ik bood me toen aan als gratis derde regie-assistent. Weer geen reactie. Tot ik ineens werd gebeld door een overspannen produktieleider, die zei dat ik nu meteen kon beginnen. Hoera! Maar nee, wacht even: Ik moest alleen maar met mijn auto als een gek een acteur uit Parijs gaan ophalen. Dat was het.

Pas toen ik zelf filmregisseur was begreep ik dat je liever geen “amateurs” op je set wil, die “ervaring” op willen doen. Leuk voor hen, maar lastig en soms gevaarlijk voor jezelf. Wat je wil is dat iedereen op de set een belangrijke functie heeft, die de film echt helpt. En daar betaal je graag voor, want “gratis” betekent ook dat die “amateurs” ook geen enkele verantwoordelijkheid hebben. En je niet op ze kan rekenen.


Hoe kom je dan toch op de set om ervaring op te doen? Heel simpel: Ego. Speel in op het ego van bijvoorbeeld een regisseur. Mail hem dat je een boek over hem aan het schrijven bent. Het enige hoofdstuk dat nog mist is hoe hij achter de schermen werkt. Ik zweer het je: Je krijgt meteen antwoord. En het mooie is, dat je alles te zien krijgt en hij het je nog uitlegt ook. Ik wou dat ik dat toen geweten had…

Lees ook KLIK HIER