PITCHEN: MOET JE IDEE PERFECT ZIJN? (VOLGENS PITCH MILJONAIR)



De man links op de foto is 1 van de 3 leden van de BLUE MAN GROUP.  

7 avonden per week treden ze op met een show van 90 minuten. Om 19 uur. EN om 22 uur.  Voor zo'n 1000 man per show. En daarna gaan ze als extra met iedereen uit de zaal op de foto (maar ze zeggen niets, want een Blue Man praat niet).

Die show is uniek, sprankelend, origineel en op alle fronten geweldig. Het publiek gaat anderhalf uur helemaal plat. Het is... PERFECT.

Zoals alles in Las Vegas op een bepaalde manier perfect is. 

Neem bijvoorbeeld deze salade:


Dit is de PERFECTE CAESAR'S SALADE. Die kun je alleen zo krijgen in...


Caesars Palace. Ook in Las Vegas dus. Waar je kunt rondstruinen in een wondere wereld van perfecte kitch, zoals deze zwarte pyramide.

Zelfs dit kleine restaurantje is PERFECT, waar een ongelooflijk mooi 'vis-design is.


Okee, genoeg over Las Vegas. Het gaat hier dus duidelijk om 'perfectie'. 

De vraag is: Moet je film- of tv-idee perfect zijn, als je het wil gaan pitchen?

Nee. Dat hoeft niet. Maar het helpt wel enorm. 

We zagen een van Hollywood's top managers, BRIAN SHER, en die vertelde dat hij zweert bij perfectie. 

En dat leverde hem geen windeieren op: Hij verkocht o.a. DUDE WHERE'S MY CAR voor 700.000 dollar, TEEN MOVIE voor 1 miljoen dollar en SERENDIPITY voor 1 miljoen dollar. 

Hij maakte een pitch over een  'afspraakjes dokter', en verkocht het voor 1,2 miljoen dollar aan WILL SMITH als de film HITCH. 

Hij laat een idee net zo lang door zijn onder-agenten perfectioneren, tot het... perfect is. Want... dan verkoopt het zich vanzelf. 

Toen wij hem zagen had hij net het volgende project gepitcht:

"Een politie agent, die in 1985 per ongeluk is ingevroren in ijs, ontdooit nu en denkt dat alles nog als in 1985 is. Het is AUSTIN POWERS meets BEVERLY HILLS COP".

Ter plekke verkocht voor 600.000 dollar. 

Een tijdje daarvoor zag hij een artikel in de krant: 

Een bloemen-man levert in het geheim discreet bloemen af aan maitresses. Hij noemde het THE FLOWER GUY, en deze pitch verkocht hij voor 2,5 miljoen dollar.

Moet de pitch altijd perfect zijn? Brian Sher vertelde dat dat helemaal niet hoeft. Als het hem maar meteen enorm grijpt en hij meteen de (geweldige) film voor zich ziet.

Hij vertelde dat zijn vrouw op een ochtend ineens tandpijn had en dus naar de tandarts moest. Daarom moest hij de kinderen naar school brengen. Dat vond hij erg vervelend. En hij kwam nog in de file ook. 

Dus keek hij uit verveling op zijn Blackberry. En hij las ineens iets wat hem meteen greep...

Het was gestuurd door twee onbekende jongens uit een dorpje ergens ver weg.  Die hadden gewoon aan wat agenten ge-emailed. 

Ze schreven niet: "Beste meneer Sher, wij zijn dit en dat..." 

Nee, ze kwamen meteen terzake: "PIERRE PIERRE gaat over...."

En Brian wist na drie regels: JA! Hij belde JIM CARREY.

Die zei ook meteen JA! Hij belde regisseur Jason Reitman van JUNO... En deze man zei ook meteen JA!

En zo had Brian dankzij de tandpijn van zijn vrouw IN EEN PAAR MINUTEN deze pitch voor 2 MILJOEN DOLLAR verkocht.  Binnenkort in de bioscoop te zien...

Dus... het hoeft niet perfect te zijn. Als het je maar meteen grijpt en je meteen de (geweldige) film voor je ziet.