OSCAR WINNAAR VERKLAPT ZIJN GEHEIM

 

De Engelsman in het midden won 1 Oscar voor scenario naar een boek, en werd 2 keer genomineerd voor een Oscar (scenario naar een boek), onder andere voor 127 HOURS. 
Hij schreef ooit een film, waarvan de titel nogal eens veranderde: NAKED WINNERS, NAKED BOYS of andere variaties met NAKED er in.

De Amerikanen wisten niet wat ze met dit Engelse filmpje van 3,5 miljoen dollar aan moesten. Maar in ieder geval kon dat NAKED absoluut niet.

Uiteindelijk werd er toch een koper gevonden. En de film werd omgedoopt in THE FULL MONTY. 

De Amerikanen, die deze rare NAKED-film eerder allemaal hadden afgewezen, werden helemaal gek, toen dit filmpje van een paar miljoen ineens meer dan 250 miljoen dollar aan de bioscoopkassa alleen opbracht. En ook nog eens een Oscar en drie Oscarnominaties.

Eentje daarvan ging naar de schrijver, deze Simon Beaufoy. Oorspronkelijk was hij regisseur van documentaires. Daarbij was hij gewend om hele lange tijd research ter plaatse te doen. 

Wellicht dat THE FULL MONTY daarom zo'n 'echt' beeld van de uitzichtloosheid van ex-staalstad Sheffield gaf. En wellicht dat daarom SLUMDOG MILLIONAIRE zo'n rijk beeld van India geeft. 


Deze echte Brit vertelde ons dat hij eerst bijna een jaar had rondgezworven in India, voordat hij het scenario kon schrijven. 

Dat gaat over van een Indiaas schoffie (uit de sloppenwijken, vandaar SLUMDOG), dat dreigt Miljonair te worden, omdat hij wellicht alle vragen van de Indiase versie van Weekend Miljonairs goed heeft (vandaar MILLIONAIRE). 

En het was nog zelfs gebaseerd op een dik Indiaas boek. Maar Beaufoy gelooft niet in het boek volgen: Een boek en een film is compleet iets anders, vindt hij. Een boek vertalen naar een film is het recept voor een totale mislukking. 

Hij vertelde aan de Indiase schrijver van het boek, dat hij alles zou veranderen, om het verhaal te doen werken in een film. 

Alles van het boek moet weg, als het een goede film in de weg zit.

Alles!

Nee, niet Alles: Het Enige dat hij beloofde te behouden van het boek was... de ziel van het boek. 

En dat is ook zijn advies aan elke filmmaker: Een boek is een boek, en een film is een film, twee totaal andere media. 

Dat is het geheim van mijn succes: Onthou altijd dit, vertelde hij: Als de film werkt, praat niemand meer over het boek. Maar als de film niet werkt, heeft iedereen het over het boek, en ben jij de lul, maar vooral ook het publiek.