DUSTIN HOFFMAN IN BLADE RUNNER EN GLADIATOR


Hoe zou een film zijn geweest met andere acteur?

Ik las dat ze eerst aan Dustin Hoffman dachten voor de Al Pacino-rol in  THE GODFATHER.

En ze dachten ook aan Dustin Hoffman voor de Harrison Ford-rol in BLADE RUNNER.

Totaal anders, wat mij betreft...

Zijn eerste filmrol kreeg hij aangeboden van zijn buurman, regisseur Mel Brooks, in de film THE PRODUCERS. 

Maar de vrouw van Mel Brooks, actrice Anne Bancroft, zou Mrs Robinson worden in een film genaamd THE GRADUATE.

Uiteindelijk maakte Dustin daarin zijn filmdebuut...

Later wilde hij zelf de hoofdrol in GANDHI spelen.

Kan ik me bijna niet voorstellen, maar het had natuurlijk goed gekund.

Hij koos uiteindelijk voor een ander scenario: TOOTSIE.

Het leverde Dustin 'slechts' een Oscar-nominatie op. Want de Oscar ging naar... de acteur die GANDHI speelde, Ben Kingsley.

TOOTSIE is een van mijn grote favorieten. Geweldig script en regie. Alles klopt, alles werkt...

En Dustin is weergaloos.  

Toch zei de onlangs overleden regisseur Sydney Pollack erover, dat Dustin zo enorm 'lastig' was, dat Sydney die hele draaiperiode achteraf graag had willen ruilen voor gewone rustige dagen zonder Dustin...

Gek genoeg vind ik Dustin's succesvolste film wat geldopbrengst betreft zijn slechtste: MEET THE FOCKERS (273 miljoen dollar alleen al bioscoopbezoek USA)...