Producent Thed Lenssen zei ooit tegen mij: “Regisseren is emotion management.” Dat is waar het op neerkomt. Je hebt regisseurs die dat doen door woedend op een set te staan schreeuwen, maar dat zit niet in mij. Ik probeer het altijd op een vriendelijke, sociale manier te doen.
Het castingproces van mijn vorige film Claustrofobia
was best wel pittig. Omdat het een genrefilm was, wilde niet iedereen meedoen.
Genrefilms zijn niet echt geaccepteerd in Nederland, wat prima is, maar om dat
te doorbreken moeten er goede acteurs gekozen worden die geloofwaardig een
genrefilm kunnen dragen.
Wat
moeilijk is bij de casting is dat je hele serieuze acteurs krijgt, maar dat je
bezig bent met genredialogen, die niet altijd te beredeneren zijn vanuit een
soort menselijkheid en inhoud. Bij een toneelstuk of drama kun je zeggen “deze
persoon doet dit, want hij denkt dit en hij heeft dat verleden.”
Bij
genre is het vaak onverklaarbaar, ik bedoel: “Waarom eet een zombie iemand op?”
Daar is niet echt een reden voor, dus je kan daar niet met acteurs mee de
diepte in op zoek naar een motivatie voor een personage.
Het
is wel op een bepaalde manier te regisseren en te verantwoorden naar de acteurs
toe, maar op een gegeven moment moet je iets ook gewoon doen, omdat je een
spannende film wilt maken.
Een goede film is voor mij een combinatie van iets dat
inhoudelijk sterk is maar wel met vakmanschap is gemaakt. Ik ben iemand die
alle films ziet, zowel kleine Franse films als grote Amerikaanse blockbusters.
Goede arthouse raakt mij diep, maar ik heb er een schijthekel aan als het
slecht gemaakt en pretentieus is. Commercieel vind ik niet erg, zo lang het
maar goed gedaan is.
Je
kunt zeggen van de Nederlandse film dat we niet zo veel geld hebben als in
Amerika en dat we het daarom dus nooit winnen, maar daar ben ik het niet mee
eens. Kijk eens naar wat Arne Toonen doet met Black
Out of Steffen Haars met New Kids Nitro.
Ik
vind dat het Filmfonds zoiets moet ondersteunen, daardoor ontstaat er ook een
industrie. Voor mijn gevoel is de verhouding nu 70 procent auteursgericht en 30
commercieel, terwijl bijvoorbeeld 55 procent commercieel en 45 procent
auteurscinema mij een betere verhouding lijkt.
LEES VERDER OVER BOBBY BOERMANS: KLIK HIER
FILMPJE MET ADVIES VAN BOBBY: KLIK HIER
LEES VERDER OVER BOBBY BOERMANS: KLIK HIER
FILMPJE MET ADVIES VAN BOBBY: KLIK HIER