Hoe zit dat dan?
Regisseur Urszula Antoniak legt het uit in het boek DE NIEUWE REGISSEURS
"Getalenteerde
mensen hebben vaak moeite met het verkopen van hun verhaal. Als je creatief en
getalenteerd bent, ben je ook onzeker. En als je onzeker bent, vinden de
financiers je niet overtuigend.
Juist het subsidiesysteem zou creatieve en getalenteerde mensen moeten helpen maar het werkt nu eerder belemmerend.
Juist het subsidiesysteem zou creatieve en getalenteerde mensen moeten helpen maar het werkt nu eerder belemmerend.
Het
probleem van het subsidiesysteem is dat men creativiteit willen meten. Waarom
willen ze dat meten? Omdat de fondsen zekerheid willen hebben. En waarom willen
fondsen zekerheid hebben?
Omdat ze niet van risico’s houden. En dat is nu precies waar de schoen wringt, want film maken is juist risico nemen. Creativiteit is risico nemen.
Omdat ze niet van risico’s houden. En dat is nu precies waar de schoen wringt, want film maken is juist risico nemen. Creativiteit is risico nemen.
Ik
denk dat alleen de slechtere regisseurs uiteindelijk over zullen blijven,
wanneer we doorgaan met het huidige subsidiesysteem.
Het lastige van
talentvolle mensen is dat ze al hun energie stoppen in het creatieve proces. Ze
houden dan vaak geen tijd over om te netwerken en het product te verkopen.
Mensen,
die geen creatief talent hebben, stoppen al hun energie in het sociaal zijn,
het netwerken en het pitchen van hun verhalen. In het systeem, zoals we dat nu
hebben met het netwerken en het pitchen, is het veel gemakkelijker voor filmers
zonder talent om een film te maken dan voor mensen die wel talent hebben. En
dat zou zo niet moeten zijn."
Dit en nog veel meer over regisseurs, acteurs, anekdotes op de filmset en unieke kijkjes achter de schermen van hoe een film gemaakt wordt in Nederland in KLIK HIER