Hoe wordt je script beoordeeld?



Vaak vragen mensen me:  Hoe beoordelen professionals je scenario?

Daar is geen eensluidend antwoord op te geven. Kijk op het volgende filmpje:

25 jaar geleden ging het zo, uit eigen ervaring geschreven door scenarioschrijver Carel Donk:

KLIK HIER



Carel zelf speelt hier een uitvergroting van de toenmalige Filmfonds-baas Jan Blokker.

Het is opgenomen op het oude Filmfonds aan de tafel, waar zo'n 20 jaar scripts beoordeeld werden.




MIJN EERSTE KEER op het Filmfonds was traumatisch:

Ik ging als co-scenarist mee met een regisseur en producent.

We hadden een mooi, zeer artistiek, historisch scenario.

Het leidende commissielid was de beste scenarioschrijver van de vorige eeuw, Gerard Soeteman.



Hij zei tegen de regisseur: "Mooi script, echt heel mooi."

Fijn, dachten wij. Ik zag de regisseur vanuit mijn ooghoek helemaal stralen.

"Alleen scene 43. Is die wel echt nodig?" zei Gerard.

De stralende regisseur aarzelde even, herlas hem en zei toen: "Nee, misschien niet."

ROETS! Gerard scheurde zomaar scene 43 uit ons script.

We waren geschokt. Vervolgens scheurde Gerard nog meer bladzijdes uit ons script.

"En deze scene is ook niet nodig, en deze ook niet, en deze ook niet."

ROETS, ROETS, ROETS! Gerard scheurde bladzij na bladzij uit ons script.

En daarna zei hij: "Zo. Nou zal ik jullie eens vertellen hoe ik het zou schrijven."

Geschokt hoorden we zijn versie aan. Daarna zei hij dat onze versie was afgewezen.

Dat was mijn eerste scenario beoordelings ervaring. Bijna 30 jaar geleden.

Gelukkig is dat verleden. Mijn ervaring is dat professionals uiterst gedegen je script beoordelen.

En Gerard Soeteman bedoelde het op zijn manier vast heel erg goed...






Heb je een idee voor een reality show of documentaire reeks?


Oh oh Cherso. Barbie's Bruiloft. De Pfaffs. The Ozbournes. Keeping Up With The Kardashians.

Je kent ze wel deze reality-shows.Ook Big Brother valt eronder. Als het over serieuzere onderwerpen gaat dan noem je het documentaire-reeksen. Zoals Adriaan van Dis op reis. Of Marc Marie in Afrika.



Misschien denk je: Hee, ik ken ook wel mensen, die daarvoor goed zouden zijn.

Dan denk ik: Mail me, want wie weet. Maar kijk eerst even naar deze 5 voorwaarden.

Ze komen van www.producingunscripted.com, een site van experts op dit gebied.



5 Karaktertrekken die elke reality tv show of documentaire reeks moet hebben.

1 De personages moeten uniek zijn en nooit eerder te zien zijn.
2 De personages moeten een buitengewone perspectief hebben op het gewone, ze moeten een uniek standpunt in alles hebben.
3 De personages mogen zich voor de camera niet censureren, ze hebben geen excuses, ze zijn altijd wie ze zijn.
4 De personages mogen niet willen meedoen alleen voor het geld (althans in het begin), want de omroep moet in het begin veel geld investeren om hen een ster te maken.  Als het een succes wordt, dan zullen de personages hun roem in geld kunnen omzetten.
5 De personages moeten passen in het tv-landschap, het moet de juiste tijd en plaats voor de personages zijn.


Als we het even langslopen bij de karakters van Oh Oh Cherso:

1 De personages moeten uniek zijn en nooit eerder te zien zijn. KLOPT: Nooit eerder zag je dit "soort" unieke Nederlanders op tv.
2 De personages moeten een buitengewone perspectief hebben op het gewone, ze moeten een uniek standpunt in alles hebben. KLOPT: Je kunt ze overal neerzetten, in een snackbar of een kledingzaak of een bushokje: Zij hebben allemaal een unieke mening over die snackbar, kledingzaak of bushokje.
3 De personages mogen zich voor de camera niet censureren, ze hebben geen excuses, ze zijn altijd wie ze zijn. KLOPT: Ze zeggen werkelijk alles zonder enig censuur.
4 De personages mogen niet willen meedoen alleen voor het geld (althans in het begin), want de omroep moet in het begin veel geld investeren om hen een ster te maken.  Als het een succes wordt, dan zullen de personages hun roem in geld kunnen omzetten. KLOPT.
5 De personages moeten passen in het tv-landschap, het moet de juiste tijd en plaats voor de personages zijn. KLOPT: Dankzij het grote succes van de MTV-hit met "soortgelijke types" JERSEY SHORE was de tijd in Nederland rijp.

Dus... Ken je zulke karakters? Mail me: info@talentunited.nl




KAPRINGEN, de sterkte "zwakte" van deze film leert je dit:


In het filmpje hieronder zegt de grote John Truby het nog maar eens heel duidelijk:

Je begint je filmverhaal nooit met een plot. Je begint je filmverhaal met een karakter. 

Uit dat karakter ontstaat vanzelf het plot. Als het karakter tenminste die ene grote zwakte heeft.

Schrijf geen letter voordat je het volgende hebt: Wat is die ene grote zwakte van je karakter? 

Als je dat niet hebt, krijg je nooit een filmverhaal.

Doordat je die ene grote zwakte hebt, komt er vanzelf een doel voor je karakter.

En gaandeweg je verhaal zorgt dat doel ervoor dat je karakter wel moet dealen met zijn ene grote zwakte. Dus: De zwakte van je karakter bepaalt zijn doel.

Wat we willen zien, is dat het Karakter die ene grote Zwakheid overwint.

Zo simpel? Ja. Moeilijk? Ja, heel moeilijk. Tot je zo'n simpel iets vindt.

KLIK HIER voor het filmpje.

Geldt dat alleen voor Amerikaanse films? Nee natuurlijk niet.



Kijk bijvoorbeeld naar het Deense KAPRINGEN. De hoofdrolspeler is daar de grote Baas.

Wat is zijn ene grote zwakte? Hij denkt dat hij de beste is. En daarom overlegt hij nooit met iemand anders. Hij denkt dat hij God is, en boven iedereen staat.

Wat moet er gebeuren in het verhaal?

Precies: Hij moet geconfronteerd worden met zijn ene grote zwakte.

Dat is best moeilijk om daar een verhaal voor te verzinnen.

In KAPRINGEN kozen ze voor een gijzeling. Zijn medewerkers worden gegijzeld op een schip door Somalische piraten.

Wat moet onze hoofdpersoon doen? De onderhandelingen overlaten aan een expert.



Maar wat doet onze arrogante hoofdpersoon? Hij besluit het zelf te doen.

Dit confronteert hem gaandeweg het verhaal met die ene grote zwakte van hem.

Lukt het hem om zijn ene grote zwakheid te overwinnen?

Zo simpel. En zo prachtig gedaan. Mooie film trouwens: Simpel, niet duur, had hier in Nederland gemaakt kunnen worden...

KLIK HIER voor de trailer


Een film met minstens 6 regisseurs


Mike van Diem (regisseur KARAKTER): Produktieleiding. Frank Ketelaar (regisseur OVERSPEL): Bijrol van overspelige echtgenoot. Nicole van Kilsdonk (regisseur PATATJE OORLOG): Montage assistent.  Zie hieronder Frank Ketelaar (net betrapt op vreemdgaan):


En zo doen er nog een paar regisseurs mee aan mijn eerste lange film MAX & LAURA & HENK & WILLIE. Uit 1989. Gedraaid in 5 dagen. Een zg minimal movie: Spontaan gemaakt in alle vrijheid zonder geld van fondsen of omroepen.


De leukste regisseur is die het openingsshot "doet". Gerard Jan Rijnders (regisseerde talloze toneelstukken). Best gedurfd. Was leuk om terug te zien na zo'n kleine 25 jaar.

KLIK HIER voor het openingsshot en de rest van de film.