LACHEN MET DE BEDENKER VAN "LOST" EN VELE FILMS


Erg leuke "lezing" van J J Abrams,

Van o.a. LOST, MISSION IMPOSSIBLE 3, STARTREK, SUPER 8 en vele andere titels.

KLIK HIER

OM JE IDEE OP TE SCHRIJVEN: DE BESTE LOGLINE TRUC (1)


Kijk, ik schreef eerder over deze guru KARL IGLESIAS.

Vandaag over zijn beste logline-truc.

Maar eerst dit: Hij schreef ons een opmerkelijke email.

Deze zoon van flamenco-dansers wilde scenarioschrijver worden,  maar hij was naar eigen zeggen te lui. En daarom ging hij scenario-schrijvers interviewen hoe zij het deden. 

Daaruit ontstonden succesvolle boeken en nu is hij scenario-guru. 

Hij mailde ons dat hij de Amerikaanse versie van ons boek gelezen had. 

Niets dan lof. Hij vind het fantastisch, zeer helder en onthullend. En hij raadt het al zijn studenten op het gerenommeerde UCLA te Los Angeles aan.

Mooi, dachten we, dat is een goede "testimonial". Die zetten we bij de Amerikaanse advertenties, zoals in het scenario-vakblad SCRIPT.


Maar nee, schreef Karl vervolgens, dat mag niet van mijn manager

Want die verbiedt dat hij positieve aanbevelingen over scenarioboeken geeft.

Waarom? Omdat dat de verkoop van zijn eigen boeken zou kunnen beinvloeden.

Dus deze lof van Karl moest onder ons blijven. We mogen het niemand vertellen.

Dus bij deze: Het blijft onder ons.

Dan Karl's logline truc om zo effectief mogelijk je filmidee op te schrijven: 

Hij heeft er een aantal, maar ik vind dit een van de betere (de beste komt in ons nieuwe boek).

Definitie: Een logline is het meest dramatische verhaal in de meest ingekorte manier. Dus 1 of 2 zinnen.
Hier komt ie:

(Title) is a (genre) about a (description of hero), who, after (inciting incident), wants to (outer goal) by (plan of action). This becomes increasingly difficult because (obstacles and problems).

Moeilijk? 

Het wordt helderder als we hem invullen:

RAIN MAN is a DRAMA about a SLICK ANGRY SALESMAN, who, AFTER HIS DAD DIES, wants to GET HIS INHERITANCE by MANIPULATING HIS BROTHER. This becomes increasingly difficult because HIS BROTHER IS AUTISTIC.

Nu is het wel ineens helder.

Probeer het eens op andere films, of op je eigen ideeen...

OSCAR WINNAAR VERKLAPT ZIJN GEHEIM

 

De Engelsman in het midden won 1 Oscar voor scenario naar een boek, en werd 2 keer genomineerd voor een Oscar (scenario naar een boek), onder andere voor 127 HOURS. 
Hij schreef ooit een film, waarvan de titel nogal eens veranderde: NAKED WINNERS, NAKED BOYS of andere variaties met NAKED er in.

De Amerikanen wisten niet wat ze met dit Engelse filmpje van 3,5 miljoen dollar aan moesten. Maar in ieder geval kon dat NAKED absoluut niet.

Uiteindelijk werd er toch een koper gevonden. En de film werd omgedoopt in THE FULL MONTY. 

De Amerikanen, die deze rare NAKED-film eerder allemaal hadden afgewezen, werden helemaal gek, toen dit filmpje van een paar miljoen ineens meer dan 250 miljoen dollar aan de bioscoopkassa alleen opbracht. En ook nog eens een Oscar en drie Oscarnominaties.

Eentje daarvan ging naar de schrijver, deze Simon Beaufoy. Oorspronkelijk was hij regisseur van documentaires. Daarbij was hij gewend om hele lange tijd research ter plaatse te doen. 

Wellicht dat THE FULL MONTY daarom zo'n 'echt' beeld van de uitzichtloosheid van ex-staalstad Sheffield gaf. En wellicht dat daarom SLUMDOG MILLIONAIRE zo'n rijk beeld van India geeft. 


Deze echte Brit vertelde ons dat hij eerst bijna een jaar had rondgezworven in India, voordat hij het scenario kon schrijven. 

Dat gaat over van een Indiaas schoffie (uit de sloppenwijken, vandaar SLUMDOG), dat dreigt Miljonair te worden, omdat hij wellicht alle vragen van de Indiase versie van Weekend Miljonairs goed heeft (vandaar MILLIONAIRE). 

En het was nog zelfs gebaseerd op een dik Indiaas boek. Maar Beaufoy gelooft niet in het boek volgen: Een boek en een film is compleet iets anders, vindt hij. Een boek vertalen naar een film is het recept voor een totale mislukking. 

Hij vertelde aan de Indiase schrijver van het boek, dat hij alles zou veranderen, om het verhaal te doen werken in een film. 

Alles van het boek moet weg, als het een goede film in de weg zit.

Alles!

Nee, niet Alles: Het Enige dat hij beloofde te behouden van het boek was... de ziel van het boek. 

En dat is ook zijn advies aan elke filmmaker: Een boek is een boek, en een film is een film, twee totaal andere media. 

Dat is het geheim van mijn succes: Onthou altijd dit, vertelde hij: Als de film werkt, praat niemand meer over het boek. Maar als de film niet werkt, heeft iedereen het over het boek, en ben jij de lul, maar vooral ook het publiek.